• Bupan

när börja träna efter kejsarsnitt?

någon om vet när man får börja träna efter ett kejsarsnitt?

• Svar på tråden när börja träna efter kejsarsnitt?
  • Imas

Till mig sa dom att jag kunde börja träna runt 3-4 månader efter snittet. När det var dags att börja träna bort bebismagen fick jag tyvärr en gallstensOP. Men nu är det dags att börja träna igen.

Var det länge sedan du fick snitt.

• Nuni

runt 6 månader har jag hört man kan börja med lite lätta situps. sen att gå promenader är ju inget problem innan dess. man känner hur mkt man orkar. tror ingen sade något till mig ang sit ups, bara att promenader är helt okej. Man kan ju stödja sig på vagnen :)

• Imas

Ja precis lagoma promenader var inga problem sa dom, sam att lätt ängna sig att bära lite på bebisen, inga tunga saker, då skulle det bara ta längre tid att läka.

• Bupan

jag snittades för snart sex veckor sen. har inga problem med såret utan det har läkt fint. hade en inflamation i magen för några veckor sen men den känns också bättre nu. ska man verkligen behöva vänta i 4-6 månader, låter väldigt länge tycker jag.. trist isåfall, jobbar som instruktör o vill ju så snart som möjligt komma igång med mina pass igen..

• Imas

Kanske är person till person mår du bra och var sund och frisk innan så är det möjligt att det går tidigare prata med din barnmorska

• Snoffy

Till mig sa de att man kunde börja med lätta gympapass efter månad. Jag körde mitt första spinningpass igår och det är 5 veckor sedan jag snittades.

• Bupan

va olika de säger, vet ju inte riktigt vad man ska köra på. kan de vara så att vi är snittade på olika håll eller är alla snittade under naveln med bikinisnitt? ni som fått höra att ni ska vänta i flera månader med träning kan det vara så att ni haft någon komplikation som påverkat er återhämtning?

• Snoffy

Jag har ett bikinisnitt. Har haft en infektion i snittet, men det är nu läkt så jag känner efter och tränar lättare träning.

• Johloo

Jag fick veta ca 3 månader utan träning. Men lite lågintensiv träning, promenader t.ex., kan man ju börja med efter ett par veckor. Sittuppsen får vänta till snittet är helt läkt (3-4 mån). Bäst att höra med BM på återkontrollen.

• Johloo

Glömde skriva jag hade bikinisnitt utan komplikationer. =)

• Bobbenn

3 månader bör du inte göra något alls utom lätta promenader, sen kan du börja lätt utan hopp eller dyl. Situps väntar du med ca 6 mån eller tills magmusklerna gått ihop. Efter 6 mån kan du försöka börja med hårdare pass om du vill, lyssna på din kropp. Glöm nte att knipa, minst lika viktigt efter snitt. Lycka till

Är själv akutsnittad i mars 

• nathalie06

jag børjade efter 5 veckor gick helt fint..

• salmiak

jag började träna volleyboll efter 2 månader..inte ont i magen alls!

• Vildhallon

Känner mig också redo att börja magträna. Jag har efter snittet inte haft ont alls och på söndag har det gått tre månader sedan akutsnittet. Man kanske kan testa lite smått och beroende på hur man känner sig öka träningen successivt? 

• Bupan

hej alla
    jag pratade min bvc sköterska idag o hon sa att man försiktigt kunde börja träna nu, men bara så länge det inte gjorde ont o kändes bra. sen skulle man inte träna för hårt eftersom man då frigör gifter ur musklerna som går över i bröstmjölken o vidare till barnet. hon sa att det var helt okej att göra sittups osv. konstigt att alla säger så olika tycker jag.

• Lanlar

Ja, det var väldigt olika vad ni har fått för svar. Jag ska på återkontrollen i början av december, men hade tänkt börja träna i början av januari och då har det gått nästan 3 månader. Har så himla ont i ryggen så jag nästan längtar efter att träna, men kan nöja mig med promenaderna. Igår lyckades vi faktiskt ta en långpromenad på tre timmar...och inte ont i snittet (blev akutsnittad för snart tre veckor sedan)!

• Primrose

Jag snittades för 13 dgar sedan och har därför ett tag tills jag kan börja träna. Jag har fryst mitt gymmedlemskap till i slutet av januari. Jag tror att de säger så olika därför att många helt enkelt, och tyvärr, är ganska okunniga om vad "träning" egentligen innebär för olika individer. Sjukgymnaster är, förhoppningsvis, de mest kunniga, jämfört med t ex barnmorskor. Styrketräning med fria vikter bör man nog vänta med längre än tre månader eftersom det ökar buktrycket mycket. Likaså bör man avstå från träning där hopp ingår. Sit-ups bör man inte göra förrän efter 3 månader - däremot kan man träna den djupa tvärgående, stabiliserande, magmuskulaturen, transversus abdomini. Och, förstås, bäckenbottenmuskulaturen. Jag kommer själv att börja med några anpassade och enklare Pilatesövningar för att stärka de musklerna, ganska snart.
    Promenader kan de flesta säkert börja med så fort man känner sig pigg nog. För mig personligen är dock inte promenader träning utan bara ett sätt att få frisk luft och röra på sig litet.

• lillvilda

jag hade ett planerat snitt utan komplikationer å jag har promenerat sen jag kom hem från bb, 3 dagar efter snittet. Nu 2 månader efter snittet har jag varit på återkontroll och min bm sa att det var okej att börja träna även situps. Det ska vara läkt rakt igenom nu.

Svar på tråden när börja träna efter kejsarsnitt?