• Flippen

Hjälp fort!!! Har ätit dåligt kött! Kan jag förhindra matförgiftning???

Åt kanske 1/3 skiva påläggsskinka och upptäckte försent att den var alldeles för gammal. Iofs bara 2 dagar enligt paketet men den stank, och hade blivit brunaktig och slemmig på ytan (mörkt i köket).

Kan jag göra något för att förhindra att bli matförgiftad?
    Hur lång tid tar det innan man blir dålig?

• Svar på tråden Hjälp fort!!! Har ätit dåligt kött! Kan jag förhindra matförgiftning???
  • LykkeLee

Hej!

Vad tråkigt att du råkade få i dig dålig skinka.

Det finns ingen behandling mot själva förgiftningen, det enda du kan göra är att försöka lindra symtomen.

Om du kräks mycket och har mycket diarréer är det bra att dricka vätskeersättning eftersom kroppen förutom vätska även förlorar salter. Det är viktigt att återställa vätskebalansen genom att dricka rikligt. Vätskeersättning kan du blanda själv eller köpa på apoteket.

Du tillgodogör dig vätskan bäst genom att dricka i små portioner med täta mellanrum. När diarréerna avtar kan du börja äta som vanligt igen, men fortsätt att dricka rikligt så länge avföringen är lös.

Hoppas att du slipper detta och att det passerar hyfsat obemärkt. Att äta skämt kött leder inte alltid till matförgiftning.

Lycka till och fråga igen om du undrar ngt

• fenomena83

Äckligt visserligen men det är ju inte alls säkert at du blir sjuk, min man åt tio dagar gammalt kött en gång och det hände ingenting... fast han har stenmage iofs. Det tar väl 12 timmar eller nåt innan man blir dålig. Men det var ju inte mycket som du åt.....
  • LykkeLee
    fenomena83 skrev 2008-10-30 19:12:50 följande:
    Äckligt visserligen men det är ju inte alls säkert at du blir sjuk, min man åt tio dagar gammalt kött en gång och det hände ingenting... fast han har stenmage iofs. Det tar väl 12 timmar eller nåt innan man blir dålig. Men det var ju inte mycket som du åt.....
    Ja oftast tar det 12 timmar innan man insjuknar. Men som sagt. hon åt en liten mängd och inte alltför gammalt. Det är tyvärr bara att vänta och se..
  • mormor 1965

Nix, om du fått matförgiftning så tar det 2-8 timmar. Har just haft mikrobiologi om ämnet med eleverna på restaurangskolan!Och om man får det så går det om inom ett dygn, smittar ej. Man måste få ut det. Hur känns det?

• Flippen

mormor 1965 skrev 2008-10-30 19:16:21 följande:

Nix, om du fått matförgiftning så tar det 2-8 timmar. Har just haft mikrobiologi om ämnet med eleverna på restaurangskolan!Och om man får det så går det om inom ett dygn, smittar ej. Man måste få ut det. Hur känns det?
    Känner ingenting än så länge. Bara hypokondri!
  • LykkeLee

Det kan gå fortare naturligtvis att man insjuknar.. allt mellan 1-48 timmar... Men det vanligaste är dock att det dröjer ett tag..

• Flippen
    Rastafairy skrev 2008-10-30 19:12:24 följande:
    fingers in te hals nää men de är inte säkert du blir matförgiftad.....
    Har provat... gick inget vidare.
  • mormor 1965

Äsch, inte får du nödvändigtvis nåt alls. kanske bara bubblar lite i magen i natt. Har du lactobacillus hemma, eller lite nyttig fil?

• Emma w S

Våra magar tål mer än man tror!
    En skinkbit är ändå ganska litet. Men lite nyttiga bakterier hade jag försökt tillsätta för att "motverka" de dåliga. Sen om det funkar vet jag inte.
    Jag drack 11 dagar gammal mjölk en gång. Tyckte väl att det smakade konstigt och fick lite panik när jag tittade på paketet, men det gick fint.

• Flippen

mormor 1965 skrev 2008-10-30 19:33:18 följande:

Äsch, inte får du nödvändigtvis nåt alls. kanske bara bubblar lite i magen i natt. Har du lactobacillus hemma, eller lite nyttig fil?
    Ja, jag har naturell yoghurt med sådan bakteriekultur i. Tar en tallrik och hoppas på det bästa!
  • Flippen

mormor 1965 skrev 2008-10-31 09:05:03 följande:

Godmorgon. Hur har det gått?
    Tack, bra!
    Har inte känns någonting faktiskt... peppar, peppar!
    Åt lite yoghurt, tog två samarin, sedan sov jag som en stock!
  • Quiet thoughts
    Flippen skrev 2008-10-31 09:22:20 följande:
    mormor 1965 skrev 2008-10-31 09:05:03 följande: Tack, bra!Har inte känns någonting faktiskt... peppar, peppar! Åt lite yoghurt, tog två samarin, sedan sov jag som en stock!
    Haha lite skit rensar magen

Tur att du klarade dig. Nu blir du inte sjuk mer av den iallafall kan man nästans garantera.
  • Flippen

Quiet thoughts skrev 2008-10-31 09:26:00 följande:

Haha lite skit rensar magen Tur att du klarade dig. Nu blir du inte sjuk mer av den iallafall kan man nästans garantera.
    Ja, jag är också av åsikten "lite skit rensar magen".
    Man kan ju dock aldrig veta var gränsen går.

Enligt någon så kan man ju bli sjuk upp till 48 timmar efter man ätit något dåligt. Men jag är inte orolig längre. Har avskrivit det där nu.!
  • Quiet thoughts
    Flippen skrev 2008-10-31 09:30:49 följande:
    Quiet thoughts skrev 2008-10-31 09:26:00 följande: Ja, jag är också av åsikten "lite skit rensar magen". Man kan ju dock aldrig veta var gränsen går. Enligt någon så kan man ju bli sjuk upp till 48 timmar efter man ätit något dåligt. Men jag är inte orolig längre. Har avskrivit det där nu.!
    Jag har hört att det kommer inom någon timma jag?! Nåja.

Efter 48 timmar borde ju maten kommit ut igen ur rätt hål.
  • LykkeLee
    Flippen skrev 2008-10-31 09:30:49 följande:
    Quiet thoughts skrev 2008-10-31 09:26:00 följande:Ja, jag är också av åsikten "lite skit rensar magen". Man kan ju dock aldrig veta var gränsen går. Enligt någon så kan man ju bli sjuk upp till 48 timmar efter man ätit något dåligt. Men jag är inte orolig längre. Har avskrivit det där nu.!
    Du borde fått någon "förvarning" om du skulle ha blivit dålig av maten. det är nog lugnt!
  • krammia

Jag skulle ha tagit mig en shot. Alkoholen borde kunna döda de bakterier som kan göra dig sjuk.
    Dock ingen hit om du ammar...

• Flippen
    krammia skrev 2008-10-31 09:46:11 följande:
    Jag skulle ha tagit mig en shot. Alkoholen borde kunna döda de bakterier som kan göra dig sjuk. Dock ingen hit om du ammar...
    Funderade faktiskt på att ta mig en whisky eller cognac igår kväll, men det blev aldrig av. Men det gick ju bra ändå!
    (Ammar inte längre)
Svar på tråden Hjälp fort!!! Har ätit dåligt kött! Kan jag förhindra matförgiftning???