• Lilith74

Varför stänger datorn av sig själv helt plötsligt?

Jag har en Acer laptop 5633. På senaste tiden har den börjat stänga av sig själv helt utan anledning, oftast när jag spelar spel men annars också. vad kan detta bero på?? Virus? Problem med strömförsörjningen?

• Svar på tråden Varför stänger datorn av sig själv helt plötsligt?
  • Meli

Min gör så när jag surfar. Plötsligt så blir skärmen svart, men alla lysdioder, och touchknappar fortsätter att lysa. Jag måste stänga av manuellt, vilket ju inte är så bra. Men jag misstänker att det är pga det värdelösa Windows Vista.

• Lilith74

Jag undvek Vista just pga det och fortsatte med XP när jag köpte denna dator i maj-07. Men det funkar inte ändå..
    Jag är bara haj på Mac, lyckades f*n inte ens installera om systemet på denna!

• Ablan

min bärbara dator gör så när den blir överhettad.

Sidfot
  • WAAC

Blås rent fläkten. Det funkade för mig. Nu slår den aldrig av. LYcka till!

• Janneman

Förmodligen är det värme som gör att den slår av. Den orkar förmodligen inte med de spelen du kör eller vissa moment när du arbetar. Skulle också rekommendera att blåsa ren datorn från damm. Det sitter förmodligen mycket i fläktarna. Om en laptop står på ett mjukt underlag, typ filt ller täcke m.m. så blir den också för varm.

• Livetsgåva

Blås rent fläkten,funkade för mig med,och nu går den som en dans:)

• essarf

Gå in i setup vid starten av datorn. Burkar vara att trycka på escape, delete, F1,F2 eller någon annan knapp. står på skrämen.

Kolla under en meny som heter något i stil med "health" eller "power settings" eller liknande. Låt datorn stå ett tag, där finns nämligen oftast en värmemätare, samt inställningar för vilken nivå datorn slår av sig själv. Kolla om mätaren närmar sig någon av dessa nivåer (typ 80 grader C)..

Isf är det värmeproblem.

• Ferrari

Troligtvis beror det på överhettning när den stänger av sig men jag har stött på datorer som stänger av sig och det berodde på glappande nätaggregat. Att det skulle bero på Vista låter osannolikt, om det kraschar får du den klassiska blåskärmen.

Svar på tråden Varför stänger datorn av sig själv helt plötsligt?