• BenZaa

När börjar barn prata?

Ja, då menar jag inte att dom ska säga ett ord eller två utan meningar. Och jag vet att det är väldigt olika för barn, men ungefär?
    Jag har själv inte barn än.. 12 februari är det beräknat.
    Min mans bror har en son på 4 år och en dotter på 3 år och dom pratar på, hans dotter började när hon var 1,5 år och sonen började lite tidigare. Skillnaden var dock att när dottern började prata så förstod man allt hon sa medan sonen var lite svår att förstå. Det är fortfarande stor skillnad på hur de pratar, sonen har jättesvårt att uttala ord medan dottern säger allt väldigt tydligt.
    Skiljer 14 månader mellan dom. (dottern yngre som jag skrev)
    Sen har vi min mans systerson, han blir 2 år i december och han pratar inte alls mycket. Han säger några få ord.
    Men den jag reagerar på mycket är min mans kusin som är lite mer än 3 år. Han kan fortfarande inte säga hela meningar.

Därför sitter jag och funderar på när det är vanligast att barn börjar prata?
    När är det något som är fel?

Jag vill gärna veta det mesta om barn innan barnet pluppar ur mig. Det är ju ändå mitt första barn, kan ju inte kunna allt, men lite kan man väl lära sig innan? *skrattar*

• Svar på tråden När börjar barn prata?
  • basio

Som du säger så är det ju väldigt individuellt. Men BVC har tester som de kollar vid olika åldrar vad gäller språket, nu vet jag inte exakt vad de är. Men jag tror att vid 1,5 år så ska barnet kunna sätta ihop två ord, typ "mammas bil" osv. Vid 2,5 år ska de helst säga kortare meningar, treordsmeningar eller fyraordsmeningar.

När min son som 2,5-åring inte sa ett enda ord (han sa inte ens mamma och pappa) skickades han till logoped, så vid den åldern ville de uppenbarligen kolla upp det. Som tur var lossnade språket för honom bara någon vecka innan tiden hos logopeden, men nu som fyraåring går han fortfarande dit pga vissa talfel. Min andra son började prata långa meningar vid 1,5 års ålder, så det kan variera kraftigt.

• BenZaa

Ja, det verkar variera väldigt mycket, speciellt när man jämför olika barn. För det är ju väldigt nära mellan min mans släktingars barn. En på snart 2, tre på 3 & en på fyra 4 år.
    Och det är så olika med hur mycket de pratar och kan..

• vivi85

Nänä, vid 18mån ska de inte kunna sätta ihop 2ord.. Självklart finns det barn som kan det.. :) men de ska kunna 8-10 ord.. :)

En tumregel är:

att vid 1år: kunna säga 1 "ordsmeningar"
    att vid 2år: kunna sätta ihop 2 ordsmeningar
    att vid 3år: kunna sätta ihop 3 ordsmeningar

Men oftast kan nog de flesta barnen mera.. :)

• MarieHJ

Jag har hört att tjejer ofta börjar prata tidigare än pojkar.. Vet inte om det stämemr. Men om jag tänker p min släkt och andra jag läst om så verkar det stämma. Pojkar brukar vara motoriskt snabbare har jag hört. Men det varierar ju det med såklart! Det beror väl på vad som intresserar dom att lära sig först..

• MarieHJ

Min mamma babblade på som tusan vid 10 månaders ålder sa min mormor.. Men hon var extremt tidig!!

• Anatea

Tror som alla andra att det är mycket olika...

Min brorson blir 3 i februari och han pratar nästan inget, min son blir 2 i februari och pratar 3-4-5 ordsmeningar och sjunger sånger.

• Nervis

min dotter var tidig med språket (minns dock inte éxakt när hon börjad emed vad. Vår son upplever vi är lite senare, är fyllda 18 månader och språket har lossnat rejält de senaste månaderna. Idag så sa han mammas ´sko! Så han kanske inte är så sen ändå iaf (det var första ggn jag hörde att han satte ihop ord. Men han har ju bra draghjälp av syster oxå, det spelar ju in o om de går på dagis eller ej. (mycket lossnade efter några månader på dagis)

Svar på tråden När börjar barn prata?