• ladysoul77

Om man ska till badhus med en 15-månaders. Vad ska man tänka på då?

Funderar på att gå och bada med min dotter på 15 månader i morgon. Vad bör man tänka på då? Vad har de på sig t.ex? Kan det vara farligt med klor undrar jag också.. Behöver man kolla om de har speciella badtider för småknottar på badhuset? Vi bor i Stockholm, så jag tänkte mig Eriksdalsbadet. Tacksam för svar!

• Svar på tråden Om man ska till badhus med en 15-månaders. Vad ska man tänka på då?
  • BabbelMia

Kolla om de har extra varm bassäng nån dag.
    Annars är det inte så mycket, mer än en badblöja kanske, om olyckan är framme. Finns på Coop o liknande.

Vi var iväg första gången när sonen var ca 3 månader, och har aldrig haft problem med nåt. Enda som är bra att ha i bakhuvudet är att inte bada för länge, + att de blir oerhört trötta efteråt.

Lycka till!

• Toddes mamma

Vi har gått på babysim sedan sonen var liten,han är idag 17mån.
    Tänk på att ha badblöja eller badbyxa så att inga olyckor inträffar:) Extra handduk,det går alltid åt mer än man beräknar, torka barnet ordentligt innan du går ut i omklädningsrummet-det kan vara svinkallt där...kolla även badtider med uppvärm bassäng,o det viktigaste tycket jag..håll hårt i henne så hon inte trillar,det är snorhalt på golven...lycka till!!!

• hejlis

Finns särskilda badblöjor ( finns nog både på typ "babyaffärer" och välsorterade matbutiker) Men sedan finns det också särskilda badbyxor som håller (hyffsat) tätt. Ibland säljer badhusen, finns också på "babybutiker". Badhusen tror jag kräver att man har antingen eller på sina blöjbarn.
    Tänk på att duscha ordentligt och tvätta hår osv. efteråt. Klor är ju inge bra att ha kvar på huden. Kansek smörja in lite också.
    En annan sak att tänka på att de blir JÄTTETRÖTTA av den nya miljön och att vara i vattnet. Så 1/2-45 minuter räcker nog. Vi var iväg i måndags och badade, och vår 1åring var i i nästan 1 timme. Blev nog på gränsen till för länge...Han som normalt sover i ca 1 timme /dag, sov i tre timmar efteråt.
    Vi badade i ett badhus som hade 3 bassänger, och använde "mellanpoolen". Vet ej om alla har mindre pooler, men de brukar ju vara lite varmare, och det är att rek. Och det är skönt att bottna själv, annars är det svårt att hålla barnet säkert.

• ladysoul77

Tack! Två bra konkreta tips! Då behöver jag bara oroa mig för en sak: visa mig i baddräkt..hehe..

• Pelargonen

Ta med nåt att fika direkt efteråt, jag brukar ha med frukt eller macka samt dryck till dottern. Duscha noga efteråt. Ta med hudkräm att smörja med. Jag brukar också ha med 2-3 handdukar till dottern OM hon skulle kissa ner den första.

Lycka till! Vi har badat regelbundet på badhus med dottern sen hon var 5 månader och det är så mysigt.

• alexs mamma

Det viktigaste är att bassängen är uppvärmd ordentligt alltså att det är varmare än i de vanliga 25/50 m bassängerna. Det kan vara så att det finns en sådan bassäng men med speciella tider för den delas mellan babysim, sjukgymnastik, och allmänheten. Kolla det innan ni går så ni inte blir besvikna. När man badar med ett litet barn första gången bör man tänka på att ine bada för länge ca 30 min är lagom de första gångerna aldrig mer än 50 min om de är under 3 år tycker jag, avkylningen i vattnet är så stor att det blir jobbigt för ett litet barn...

ha gärna med ett sittunderlag i att ha med i ducshen det är kallt och inte alltid rent på golvet.... Ta med någon frukt eller mellis som ni kan äta direkt efter badet det tar på krafterna och då är energi viktigt!!!

Badblöja är ett måste kan köpas på coop vi köpte pampers. Går ofta att köpa löst i simhallen. Skall ni bada ofta kan du satsa på en badbyxa som du köper i simhallen /hos babysimmare. Det är en badbyxa med extra skydd i fodret.

Lycka till och ha det så kul!!

• Tjollabolla

Första gången jag skulle bada med min lille, då 4 måander, fick ja panik när vi skulle duscha efteråt. Jag kunde ju inte både duscha mig OCH bebisen!
    Så sen dess så duschar jag av min son ordentligt, tvålar in och så, men mig själv sköljer jag bara av, sen åker jag hem och duschar.

.?:*¨¨*:?.Älskade Milo 22/2 2007.?:*¨¨*:?. milosblogg.blogspot.com
  • pernillac

Jag antar att din lilla tjej kan gå... Sätt då på henne vanliga sockar med halkskydd, så riskerar hon inte att halka i simhallen.
    På vårt babysim vill de att alla bebbar som kan gå har halksockar.

• eeisor

Slänger in ett råd jag också.

Se till att din lilla är mätt innan ni går ner i bassängen. Det är inte kul med hungrigt barn i poolen... Vet av egen erfarenhet hur trist det är med illvrål mitt under badet. :-S

• minnapinna

* Bada när det är uppvärmt.

* Om ni ska basta så är det mysigt med lite käk. Vi har alltid med satsumas och en pipmugg med vatten i bastun :)

* BÖSTA tipset: simkuddar på armarna! Helst uppblåsbara. Herregud så mycket lättare det blev att bada då, de kan inte hamna under vattnet då. Man kunde slappna av mer och behövde inte vara 10 cm ifrån dem.

• Therese6699

Jag vet inte hur det är i Stockholm. Men badhusen i Sundsvall har barnstolar (typ IKEAS) där man kan sätta barnen bredvid sig när man duschar.

Tess

• Madge

Hmm, jag har badat flera gånger med dottern, men förutom badblöjor har jag nog inte gjort något av ovanstående...

*går och gömmer mig*

Svar på tråden Om man ska till badhus med en 15-månaders. Vad ska man tänka på då?