• Lissen

Hur är kraven på jobbsök från AF om man fått halvtidsjobb?

Om man har fått ett halvtidsjobb/deltidsjobb, hur är då kraven från AF när det gäller att söka nya jobb? Jag vill ha ett heltidsjobb men kommer eventuellt att få ett 50%, som jag i så fall kommer tacka ja till. Ska man fortfarande söka heltidsjobb eller endast 50%-tjänster, så att båda jobben tillsammans blir 100%?

• Svar på tråden Hur är kraven på jobbsök från AF om man fått halvtidsjobb?
  • Siffra

Du ska söka heltidsjobb, lika höga krav som annars...

• Lissen

Ok, tack för det Siffra! Frågan är ju då bara hur pigg en arbetsgivare är på att erbjuda en arbetslös en 50% tjänst (eller 75%), om de vet att det är så strikta regler på att söka nytt jobb, då vet de ju om att det bara är en tidsfråga innan man drar vidare, och anställer säkert hellre någon som redan har ett jobb. Hmmm...

• Siffra

Du kanske kan timvika så pass mycket at du kommer upp i nästan heltid. Vet ej vad du jobbar med, men visar du AF att du jobbar blir de lite mer tillmötesgående. Tänk på att du bara har 75 stämplingsdagar om du jobbar deltid, går ganska snabbt om du bara jobbar 50 %. Du har såklart även en pott med 225 dagar, men de får du inte ta av de veckor du deltidsjobbar. När de 75 dagarna är slut får du sluta stämpla eller säga upp dig, sjukt!

• Lissen

Halloj, jobbar tyvärr inte i någon sådan bransch där man kan timvika....Tycker AF borde veta att jag är benägen om att jobba vid det här laget, men med tanke på hur svårt det verkar vara att få ett jobb vid det här laget så är jag jätteglad över den "lilla" tjänst jag kan få, också mycket för att det är så oerhört mycket lättare att få ett jobb om man redan har ett jobb. Men det är ju ett helt sjukt system alltså!

• Lissen

Siffra - en fråga till; de 75 dagarna börjar väl räknas från den dag då min anställning börjar, de dagar jag redan har fått a-kassa för när jag varit helt arbetslös räknas väl inte in i de 75 dagarna?

• Siffra

Nej, det kan jag inte tänka mig. Jag är dock ingen expert...

Svar på tråden Hur är kraven på jobbsök från AF om man fått halvtidsjobb?