• Lissen

Får barnen gå heltid på förskolan om man jobbar halvtid?

När man är arbetslös i min kommun får barnen endast gå 15 timmar på dagis. Är det någon som vet hur det blir om man jobbar 50 %, får de gå heltid då eller är det bara ett visst antal timmar då också?

• Svar på tråden Får barnen gå heltid på förskolan om man jobbar halvtid?
  • Psychobilly

då får dem bara gå halvtid!

• Hnosse

Det är olika i olika kommuner, men man har rätt till arbetstid plus restid i de flesta kommuner inte mer.

• Fille Fjonkan

De får gå den tid man jobbar + restid till och från arbetet till förskolan.

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • Krisselina

I botkyrka kommun får de gå på heltid, även om man bara har en timanställning.

Lita alltid på din intuition
  • Lilla näktergal

Och på vissa privata dagis får dom gå heltid även om föräldrarna bara jobbar ett par timmar i veckan...rätt orättvist tycker jag.

• Lissen

Tack för era svar, inser nu att det kanske var en dum fråga, för det är ju alltid så att barnen får gå på dagis under arbetstid plus restid. Det jag nog egentligen ville veta var nog om man ändå måste betala för heltid, eller om det finns någon typ av deltidsbetalning, eftersom barnen inte kommer gå så mycket på dagis, dock mer än 15 timmar?

• Yariija
    Krisselina skrev 2008-10-30 20:57:43 följande:
    I botkyrka kommun får de gå på heltid, även om man bara har en timanställning.
    Vad hemskt att ha barnen heltid när man inte jobbar, barn är ju en tillgång, ingen belastning. (ursäkta OT)
    Smärta är oundvikligt men lidandet är valfritt...
  • Lissen

Nu kommer jag på ännu mer funderingar...om jag nu får en tjänst på 50% så kommer jag ju automatiskt behöva söka jobb de resterande 50%, så då antar jag att jag måste betala för heltid på dagis ändå. (Kommer dock ändå försöka hämta dem tidigare och sen söka jobben på kvällen istället, för jag vill att de ska ha korta dagar om det går). Ursäkta mina frågor som ändras hela tiden...

• Pochahontas

Lissen: Om du bor i en kommun som har maxtaxa så har du tre taxor att välja mellan, beroende på hur mycket du utnyttjar.

Max 15 timmar
    Max 28 timmar (kallas halvtid ibland)
    Heltid (= allt över 28 timmar)

Använd Google, för sjutton!!! www.google.se
  • Krisselina
    Yariija skrev 2008-10-30 21:00:39 följande:
    Vad hemskt att ha barnen heltid när man inte jobbar, barn är ju en tillgång, ingen belastning. (ursäkta OT)
    Man BEHÖVER ju inte ha barnen på dagis heltid, men man får det om man vill. Jag är mammaledig vid sidan om, samtidigt som jag jobbar extra på kvällar.
    Lita alltid på din intuition
Svar på tråden Får barnen gå heltid på förskolan om man jobbar halvtid?