• vadskajaghetadå

farligt att ha för hög puls?

ibland när jag anstränger mig mycket eller blir väldigt stressad kan jag få 140 i puls..igår på grönan tog jag pulsen och jag hade väl 135 då hade jag högt blodtrcyk med. 130/90 fast sen sjönkt det fort till 110/80

jag brukar ha 100/55 i blodtryck annars..konstigt...

jag ville inte åka nån karusell för då skulle jag väl få ännu högre puls..men jag pkte jetline & vilda musens allafall

• Svar på tråden farligt att ha för hög puls?
  • Ithiq PT

Så länge man inte har några sjukdomar, är kraftigt överviktig/otränad eller har problem med hjärtat så är det ingen fara att ha hög puls kortare perioder. I ditt fall var det ju inte särskilt högt heller. Konditionsträning går ju snarare ut på att höja pulsen så att hjärtat får arbeta lite hårdare och därmed tvingas bli lite starkare.

När man beräknar maxpuls brukar man utgå från 220 och dra ifrån sin ålder. Det är också vanligt att man vid träning brukar utgå från olika procentsatser som ideala för varierande mål som uthållighet/kondition eller mer "fettförbrännande" karaktär på träningen. Finns dock en del som tyder på att detta inte alltid är tillämpligt. Kontroller av laktatnivåerna (mjölksyran) i blodet är också ett sätt att eventuellt få mer tillförlitlighet...om man vill leka laboratorieråtta vill säga. :)

För övrigt åkte jag fritt fall förra på Grönan året och vet hur dylikt kan påverka kroppen... ;)

• vadskajaghetadå

okej tack för ditt utförliga svar

jag har diabetes typ 1 sen 1½ år tillbaka....sen har jag haft giftstruma med...

Svar på tråden farligt att ha för hög puls?