• Cashew

Tomten, troll, tandtroll och andra påhittade figurer

Jag har funderat lite kring alla saker vi försöker lura i våra barn så länge det bara går, t.ex. att tomten kommer med julklapparna om man varit snäll, att det finns tandtroll som byter ut tänder de tappar mot en peng, påskkärringar som kommer från blåkulla vid påsk, ja listan kan göras lång.

Varför försöker vi lura i barn detta? Förr eller senare kommer de ju ändå att förstå att de inte finns. Kommer själv ihåg när kusinerna var små och någon i släkten klädde ut sig till tomten och såg och hörde ju de att det var pappa/morfar men trots detta nekade vi och spelade helt ovetandes och sa att visst är det den riktiga tomten.
    Har själv inga barn men ett på väg och har funderat lite över om jag tycker det är rätt och lura barn på det sättet, känner mig lite kluven. Kan man inte bara säga att mamma och pappa tycker du varit snäll detta året därför får du många julklappar, inte att tomten ska se om man varit snäll.

Vet själv en kompis som ända till tredje klass inte visste att tomten var påhittad, då tycker jag nästan att det gått för långt.

Hur tänker ni andra? eller blir det bara av ren "tradition" man påstår att det finns en massa figurer som är påhittade och inte reflekterar mera över saken?

• Svar på tråden Tomten, troll, tandtroll och andra påhittade figurer
  • Cashew

Tandfen är det ju som byter tänder mot pengar, inte tandtroll

• Monstermamman

Jag tänker som så att dom hinner nog med den tråkiga vuxenvärlden ändå, att "luras" om att tomten finns anser jag är så harmlöst. Dessutom.. Vem har sagt att tomten inte finns?

• Norahs mamma

Va?! Finns inte tomten?

Jag trodde på tomten tills jag var runt 10 år... Vi hade en "riktig" tomte utan den där hemska masken å så. han hade vargskinnspäls, var sotig i asniktet, å hade grått tovigt skägg...
    Jag brukade stå å titta ut över byn å se han när han kom på sparken långt borta på vägen, å hur han arbetade sig fram...
    det var sååå mysigt! Saknar det nu...
    Jag kommer berätta för Norah om alla Sagofigurer, å hoppas att hon tror på änglar, feér, tomtar å troll....

Känns som om jag berövar Norah en stor del av barndomen genom att berätta "sanningen"

• Cashew

Oops, trodde alla visste att tomten inte finns Sorry alla som fick en chock nu

• Nervis

Det är väl lite magiskt och mysigt med tomten och tandfen och så? Förhöjer spänningen lite. Precis som sagor som är på+hittade men som barn älskar att lyssna på.

Och som sagt...är det någon som bevisat att tomten unte finns? =) vi har en sollefteåtomte iaf som kommer med klappar till sjuka barn på sjukhusen =)

Skämt åsido, tycker som sagt att ovanståend eoch liknande är helt ok att "lura" i barn. Däremot kommer jag aldrig att som man ofta gjorde förr skrämma mitt barn med tex källargöbben, eller att trollsländor bygger bon i örona på folk (min mamma är än idag liiivrädd för trollsländor eftersom hennes mamma skrämde henne för dem ¨så att hon inte skulle gå ned till sjön) Där går gränsen.....

• Bonanza

Och tänk alla de som lurar i sina barn att det finns en gud...

Tomten kommer vi ha, jag tycker att det är mysigt och vem vet, det kanske finns en tomte?

• Flisans mamma

Bonanza: Dom som säger till sina barn att det finns en gud tror ju säkert själva att det finns en gud!!

• Venus
    Vi har en tomte
    Ja, det är alltså en som jobbar med att klippa gräset här, han ser ut som tomten Vitt skägg och en stooor mage Alla barn kallar honom för tomten...
    Jag tycker inte att det är fel med tomten som exempel, hos oss kommer tomten på natten innan julafton och fyller på julstrumpan och lägger klappar under granen...
    Nu har vi ju då även tomten som kollar så barnen är snälla heeeela året genom att jobba i närheten av dem
    Tandtrollen använder jag för att få dottern att borsta tänderna, det tycker jag inte är fel för hellre att hon vill borsta tänderna pga tandtrollen istället för att vi ska bråka om det varje gång...
    Tandféen har vi inte kommit till ännu och vanliga troll Ja, dit har vi inte heller kommit även om dottern är 4 år...
    Spöken tror hon på, men jag försöker få henne att förstå att spöken är snälla...
    Får väl visa henne "Casper - the friendly ghost" snart för hon vill inte tro på mig
    Monster finns i drömmarna (enligt min dotter), men jag försöker få henne att förstå att det finns snälla monster oxå...
    Det är lite svårt att undvika sagofigurer, barn har fantasi och en glimt i en sagobok med bilder och de har en hel historia i huvudet... Jag försöker förklara att de flesta sagoväsen är snälla och att de som är dumma är det tills man kramar dem
    Jag kommer dock inte hitta på egna saker eller ta hemska saker från "förr i tiden" för att skrämma barnen för det tycker jag inte är rätt, men en harmlös tomte tycker jag inte är fel Han är ju snäll...
  • Helene OSV

Allt handlar ju egentligen om att skrämma barnen till lydnad! (för att hårddra det en smula) som Nervis skrev tex.

En bekant håller på så hela tiden!
    Gör du inte som jag säger så kommer "den och den" och tar dig!
    Om du inte är snäll får du inga julklappar!
    Om du inte är snäll.... osv i all oändlighet!

Har tom hört folk skrämma med att polisen ska komma och ta dem om de är olydiga!!! (rätt vanligt faktiskt!!) Hallå! Polisen ska man väl ändå ha lite förtroende för, inte vara rädd för iaf!

Ska aldrig skrämma mina barn på det viset! (men nu är det inte mitt mål att ha "lydiga" barn heller!)

Vi har ingen tomte (har aldrig haft) utan vi lägger fram en strumpa på sängen kvällen innan julafton och när vi vaknar så är det lite julklappar och godis/frukt i den.
    Vi har alltid vetat att det är mamma som fyllt den fast liiiite magiskt har det varit, speciellt eftersom det alltid varit opyntat kvällen före julafton och mamma sagt att hon varit sååå trött och så är allt klart på julaftonsmorgon! Så mysigt att gå runt och andas in julstämningen och titta på granen och öppna sina små "strumpklappar"
    Det behövs ingen pinsam tomte för att få julstämning!
    Julen ska vara rolig man ska inte behöva oroa sig över att man kanske inte får några julklappar eftersom man kanske inte varit tillräckligt "snäll"

• Bonanza

Flisan - ja, och jag är inte säker på att det _inte_ finns en tomte. Däremot tror jag inte på tandfén eller påskharen så jag försöker inte få mina barn att tro på dem. Inte så jättestor skillnad.

Svar på tråden Tomten, troll, tandtroll och andra påhittade figurer