Tomten, troll, tandtroll och andra påhittade figurer
Jag har funderat lite kring alla saker vi försöker lura i våra barn så länge det bara går, t.ex. att tomten kommer med julklapparna om man varit snäll, att det finns tandtroll som byter ut tänder de tappar mot en peng, påskkärringar som kommer från blåkulla vid påsk, ja listan kan göras lång.
Varför försöker vi lura i barn detta? Förr eller senare kommer de ju ändå att förstå att de inte finns. Kommer själv ihåg när kusinerna var små och någon i släkten klädde ut sig till tomten och såg och hörde ju de att det var pappa/morfar men trots detta nekade vi och spelade helt ovetandes och sa att visst är det den riktiga tomten.
Har själv inga barn men ett på väg och har funderat lite över om jag tycker det är rätt och lura barn på det sättet, känner mig lite kluven. Kan man inte bara säga att mamma och pappa tycker du varit snäll detta året därför får du många julklappar, inte att tomten ska se om man varit snäll.
Vet själv en kompis som ända till tredje klass inte visste att tomten var påhittad, då tycker jag nästan att det gått för långt.
Hur tänker ni andra? eller blir det bara av ren "tradition" man påstår att det finns en massa figurer som är påhittade och inte reflekterar mera över saken?