• Syskonen Stjerneby

Recept på helstekt fläskfilé tack! =)

Tänkte göra helstekt fläskfilé imorgon till middag, har aldrig gjort det förrut.
    Googlade o hittade en massa recept men är lite osäker vilket som blir bäst, vill ju att det ska bli perfa o supergott
    Så ni som har storslagna recept, dela gärna med er Vore väldigt tacksam=)

Mamma till underbara Zonny 05-12-09, o bebis i magen BF 20 Februari!
  • Svar på tråden Recept på helstekt fläskfilé tack! =)
  • bixit

jag kollade nyss på torsk på tallin...där gör han en liten stek av en filé som han flamberar och lägger en annanasring på, verkligen inget jag rekomenderar...förutom filmen!

• Marija79

Mitt recept på fläskfilé som smakar himmelkt gott!!!

1 fläskfilé
    1 créme fraiche
    2 klyftor vitlök
    1 knippe färsk eller frusen dill (2msk)
    olja
    salt, peppar, grillkrydda

Skär en skåra i mitten av fläskfilén, blanda créme fraiche med pressad vitlök och hackad dill.
    Krydda fläskfilen och olja in den och häll sedan créme fraicheblandningen i skåran, häll även lite olja eller ännu bättre flytande margarin över filén.

Stek i ugnen på 175-200 C tills den får fin färg eller är gemomstekt.

Servera med klyftpotatis, sallad och kall sås.

Recept på kall sås:
    1 gräddfil, 1msk mango chutney och 1tsk majonäs
    blanda allt

det sakar super gott! Brukar laga detta när jag bjuder över på tjej middag och det är lltid lika uppskattat,speciellt med ett glass rött vin till

• Syskonen Stjerneby
    Marija79 skrev 2008-10-30 22:19:02 följande:
    Mitt recept på fläskfilé som smakar himmelkt gott!!!1 fläskfilé1 créme fraiche2 klyftor vitlök1 knippe färsk eller frusen dill (2msk)oljasalt, peppar, grillkryddaSkär en skåra i mitten av fläskfilén, blanda créme fraiche med pressad vitlök och hackad dill.Krydda fläskfilen och olja in den och häll sedan créme fraicheblandningen i skåran, häll även lite olja eller ännu bättre flytande margarin över filén.Stek i ugnen på 175-200 C tills den får fin färg eller är gemomstekt.Servera med klyftpotatis, sallad och kall sås.Recept på kall sås:1 gräddfil, 1msk mango chutney och 1tsk majonäsblanda alltdet sakar super gott! Brukar laga detta när jag bjuder över på tjej middag och det är lltid lika uppskattat,speciellt med ett glass rött vin till
    Åhh yummie, det lät ju riktigt smarrigt Blir ju hungrig nu
    Mamma till underbara Zonny 05-12-09, o bebis i magen BF 20 Februari!
  • Cia o krabaten

En enkel rätt är att linda in fläskfilén i bacon, bryna den stekpannan och sen låta den gå färdigt i ugnen bredvid rostade rotsaker
    Valfri sås till, varm eller kall.

• romani princess
    Kryddburken skrev 2008-10-30 22:51:25 följande:
    Ahh va gott! jag har ett dundergott recept på just helstekt fälskfilé som serveras kallt på en salladsbädd, till detta serveras råstekt potatis, och en gudomligt god roquefortost-sås!! bild + recept här : kryddburken.wordpress.com/2008/02/16/helstekt.../
    har du gjort all den maten själv??
    Dani - te iubesc
  • Kryddburken

iubirea adevãratã skrev 2008-10-30 23:02:31 följande:

har du gjort all den maten själv??
    Ja absolut! Älskar allt vad matlagning heter så därför driver jag nu en av sverige största matbloggar - Kryddburken! Det är jättekul! Och framförallt för att inspirera andra som hamnat i falukorvs-träsket!
  • romani princess
    Kryddburken skrev 2008-10-30 23:16:10 följande:
    iubirea adevãratã skrev 2008-10-30 23:02:31 följande: Ja absolut! Älskar allt vad matlagning heter så därför driver jag nu en av sverige största matbloggar - Kryddburken! Det är jättekul! Och framförallt för att inspirera andra som hamnat i falukorvs-träsket!
    imponerande!
    Dani - te iubesc
Svar på tråden Recept på helstekt fläskfilé tack! =)