• SofieKarolina

Magnip, gaser och svullnad.

Har varit på 2st vul, det senaste i förrgår och allt ser jätebra ut. Är i v.11 nu. I ett par dagar nu har jag varit mer uppsvälld än vanligt och har lite magknip till och från i höjd med naveln och lite ovanför, inte växtvärk alltså. Är detta normalt eller något jag bör kolla upp? Min tanke var att det är trångt i magen nu vilket gör att det blir svullet, lite knip och gaser?!

/Sofie

• Svar på tråden Magnip, gaser och svullnad.
  • mama mellitus

Jätte vanligt att man blir svullen&gasig i början av graviditeten,jag vart samma,när jag va i v7,såg d ut som om jag vore i 6:månaden,det är graviditetshormonet som får tarmarna&magen ur balans,ger me sig efter ett tag..drick mkt vatten,ät bra kost,håll igång magen...

• fruganL

Det är ju inte bara graviditetshormon som rubbar...
    Det är ju även så enkelt som att livmodern knuffar allt annat åt sidan och urinblåsan är först. Näst på tur är tarmarna. De hamnar i andra positioner och kan komma lite i kläm. Det tar lite tid innan kroppen har vant sig vid det nya och då kan det vara olika svårt att hålla koll på magen, åt ena eller andra hållet. Och så lägger man till att matsmältningen ändras så maten ligger i magen dubbelt så länge och skapar gaser.
    Fullt normalt alltså!

• riotflickan

Du kan vara lite förstoppad också, men det vet du bäst själv... Häll inte i de1 en massa fibrer bara, för då blir du MER gasig. Det gäller att hitta en bra balans.

Svar på tråden Magnip, gaser och svullnad.