• dorsia

Hård i magen av AD-dropparna?

Min son har de senaste 2-3 veckorna börjat bajsa var fjärde dag. Innan bajsade han varje dag, och ibland flera ggr per dag.
    Har funderat på vad det kan vara som gjort att det blivit så här helt plötsligt, jag helammar och då brukar väl barn inte bli hårda i magen? Märker nämligen att han stånkar och krystar en gång ibland men det kommer inget bajs ändå.. kom då och tänka på fall det kan vara AD-dropparna som är boven i dramat, någon som varit med om det?

• Svar på tråden Hård i magen av AD-dropparna?
  • SaraSara

Men är han hård i magen, eller är det bara det att bajset kommer oftare?
    Enligt bvc så behöver man inte oroa sig över att barnet bajsar sällan om man helammar, eftersom de inte ska kunna bli förstoppade. Jag har läst att många bebisar bara bajsar en gång i veckan. Har inte hört något om att de kan bli hårda i magen av ad-dropparna.
    Om man ger ersättning däremot ska man hålla koll på att den lilla bajsar minst varannan dag. Jag vet att man kan blanda rapsolja i ersättningen om de är förstoppade, då det har laxerande effekt. Kanske kan man göra samma sak om man pumpar ut lite brösmjölk?

I en annan tråd var det även någon som tipsade om att man kan ge någon sockerlösning om bebisen är förstoppad.

Men frågan är ju nu om han verkligen är förstoppad (bajset är hårt när det väl kommer) eller om han bara bajsar sällan men med normal konistens på bajset...

• SaraSara

skulle inledningsvis förståss skriva att bajset kommer mer sällan, inte oftare...

• dorsia

det jag har märkt är att han lixom försöker bajsa men att det inte kommer nått, och att det oftast tar 4 dagar innan han bajsar. Bajset är då lite mer krämigt i konsistensen, tidigare när han bajsade varje dag och ibland fler ggr per dag var det lite mer vattnigt.

• tjoohalia

min son (nu fyra månader) slutade bajsa när han fick AD-dropparna. han fick jätteont i magen och skrek i flera dagar. trodde att han fått kolik. tills jag gjorde uppehåll med dropparna, då blev det bra igen. började igen - samma sak.
    sen gick jag till apoteket och köpte nya ad-droppar, men dom som är i vatten (dom jag fick på BVC här är i olja) och dom här i vatten är dom där goda som jag minns från när jag var liten.
    dom tar han gärna och har inte ont i magen.

så ett tips är att köpa vatten ad-dropparna

• dorsia

spetsis
    vi har de i vatten redan... får väl göra ett uppehåll kanske o se fall det hjälper!

• SaraSara

så de man köper själv smakar inte så där vidrigt som de från bvc?
    jag provsmakade en droppe eftersom hon blir skogstokig varje gång hon får dem, och de var riktigt äckliga. stackars liten

när jag tänker efter så var det precis i samband med att vi började ge ad-droppar som asta fick sin magknip-period. hon skrek oavbrutet i 5 dagar och var helt otröstlig. men sen gick det över.. satte det aldrig i samband med dropparna, men det kanske var så att mafgen reagerade på att den fick något nytt...

• Alicia05sMamma

Den oranga flaskan med ad droppar är baserad på olja. Be att få byta ut den istället till den med blå ettikett som är utan olja. Det gjorde vi till våran dotter och hon blev mkt bättre i magen.

(¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • Skorpan12

Min tjej på 3 månader bajsar en gång i veckan o då krämig konstistens. Helt normalt enligt BVC.

• tjoohalia

de i vatten smakar underbart :)

vi har iofs kört med sempers magdroppar också eftersom att han haft lite magknip eller inte kunnat prutta ordentligt.
    men nu funkar det jättebra med bara ad-dropparna

fast jag läste ngnstans att dom ska sluta med ad-droppar ?!

• dorsia

spetsis:
    ja det blir väl bara D-droppar tror jag. min lille kille avskyr ad-dropparna i vatten grimaserar som tusan, stackars liten hehe

• Skorpan12

Hehe ja ad-dropparna i vatten verkar vara jätteäckliga.Drar mig verkligen för att ge dom. Ser ut som hon får ätticka i mun

• dorsia

Ja det är inte utan att man känner sig lite elak när man ser hur illa han tycker att det är

• tjoohalia

det är verkligen olika det där. jag minns när jag var barn och fick dom. MUMS!
    har haft minnet av smaken sen dess. sen fick wille dom i olja och jag skulle smaka - fy säger jag bara.
    sen köpte jag dom i vatten och dom är sååå underbara. jag vill också ha. och wille gillar dom.

får väl se hur dom nya smakar sen. fast jag har inte fattat varför dom ska göra om det till d-droppar?!

• SaraSara
    tjoohalia skrev 2008-10-31 20:22:24 följande:
    det är verkligen olika det där. jag minns när jag var barn och fick dom. MUMS!har haft minnet av smaken sen dess. sen fick wille dom i olja och jag skulle smaka - fy säger jag bara.sen köpte jag dom i vatten och dom är sååå underbara. jag vill också ha. och wille gillar dom.får väl se hur dom nya smakar sen. fast jag har inte fattat varför dom ska göra om det till d-droppar?!
    hmmm.. har undersökt våra ad-droppar nu, och det är vatten (blå etikett) och de smakar ju vidrigt! :(
  • dorsia
    det är verkligen olika det där. jag minns när jag var barn och fick dom. MUMS!har haft minnet av smaken sen dess. sen fick wille dom i olja och jag skulle smaka - fy säger jag bara.sen köpte jag dom i vatten och dom är sååå underbara. jag vill också ha. och wille gillar dom.får väl se hur dom nya smakar sen. fast jag har inte fattat varför dom ska göra om det till d-droppar?!
    Tror att det är för att vi får i oss tillräckligt med A-vitamin redan som de bestämt sig för att bara göra det till D-droppar.
  • SaraSara
  • SaraSara

ojoj, så tokigt det blev!

Skulle precis som DORSIA skrev säga att vi får i oss tillräckligt med a-vitamin via kosten. Och man har länge vetat att det inte är bra med för mycket a-vitamin. Redan för typ ett år sen var det ju stort stohej på nyheterna om att multivitamin tabletter för vuxna inte är bra pga att de innehåller a-vitamin och vi inte behöver något tillskott av detta.
    Det är inte farligt direkt, men forskning har hittat samband mellan a-vitamin och en del negativa effekter (kommer dock inte ihåv vad det var).
    Men de effeker som man finner samband till är inte alltid helt riktiga.. När jag gick någon kurs i kritisk granskning av källor, så tog de upp en massa exempel som visade att sambanden egentligen inte är det "riktiga sambandet".
    Tex så hade man kommit fram till att flickor som växer upp i hem där man har en microvågsugn i mindre utsräckning gör abort om de blir gravida i tomåren, jöämfört med flickor som växte upp i hem där man inte hade någon microvågsugn. (sambandet ligger väl snarare i att där man har microvågsugn har man troligvis bättre ekonomi och kan få stöd från föräldrarna för att ta hand om barnet...)

Vet att jag svävade ut lite OT här, men men... sorry! :) tyckte bara att det kunde vara intressant, för jag har sett många trådar här på FL med hel hysteriska föräldrar som vill byta ut sin droppar till D-droppar omeldelbart och är arga för att BVC gett oss ad-droppar trots att det är farligt för barnen... osv..

• dorsia

ville bara uppdatera för de som kanske undrar detsamma som jag
    jag slutade att ge AD-droppar i fredags och sen dess har lilleman bajsat 5 ggr!!!
    ska prata med bvc på fredag när jag har tid där, och se fall det verkligen kan bero på dom.. känns ju lite som om det inte kan vara en tillfällighet att han bajsat så många ggr på så kort tid efter att slutat med dropparna, när det gått upp till 5 dagar innan han bajsat annars?

• SaraSara

verkar ju som att det finns ett samband...
    vad sa bvc?

• mami79

Gud va lustigt. Har upplevt precis samma sak sedan jag började med AD-dropparna förra veckan till min lillgrabb. Jag fick AD-droppar i vatten o sedan dess har han gått från att bajsa 5-6 ggr/dag till att ha ont i magen o inte kunna bajsa alls. Har dock lyckats få ut lite med stimulation i ändtarmen o då har bajset varit otroligt segt o på gränsen till lite hårt. Jag frågade BVC idag om den ev förstoppningen hade med dropparna att göra, detta hade sköterskan aldrig hört men gav mig droppar baserat på olja istället. Ska testa d några dagar o om d inte hjälper kommer jag sluta ge honom några dagar för att se om d ger ngn effekt.

Hur har d gått för dig dorsia?? Vad ska du ge din lillkille istället för dropparna, vad säger BVC??

♥ Emilio ♥ Miguel ♥ Antonio, mina underbara barn, mami älskar er ♥
Svar på tråden Hård i magen av AD-dropparna?