ojoj, så tokigt det blev!
Skulle precis som DORSIA skrev säga att vi får i oss tillräckligt med a-vitamin via kosten. Och man har länge vetat att det inte är bra med för mycket a-vitamin. Redan för typ ett år sen var det ju stort stohej på nyheterna om att multivitamin tabletter för vuxna inte är bra pga att de innehåller a-vitamin och vi inte behöver något tillskott av detta.
Det är inte farligt direkt, men forskning har hittat samband mellan a-vitamin och en del negativa effekter (kommer dock inte ihåv vad det var).
Men de effeker som man finner samband till är inte alltid helt riktiga.. När jag gick någon kurs i kritisk granskning av källor, så tog de upp en massa exempel som visade att sambanden egentligen inte är det "riktiga sambandet".
Tex så hade man kommit fram till att flickor som växer upp i hem där man har en microvågsugn i mindre utsräckning gör abort om de blir gravida i tomåren, jöämfört med flickor som växte upp i hem där man inte hade någon microvågsugn. (sambandet ligger väl snarare i att där man har microvågsugn har man troligvis bättre ekonomi och kan få stöd från föräldrarna för att ta hand om barnet...)
Vet att jag svävade ut lite OT här, men men... sorry! :) tyckte bara att det kunde vara intressant, för jag har sett många trådar här på FL med hel hysteriska föräldrar som vill byta ut sin droppar till D-droppar omeldelbart och är arga för att BVC gett oss ad-droppar trots att det är farligt för barnen... osv..