• fairyfloss

Hur gör man äppelpure till bebisar?!

Ja som rubriken lyder. Hur gör man? Måste man koka äppelbitarna först och sen mosa dem, eller kan man mosa råa äpplen?

• Svar på tråden Hur gör man äppelpure till bebisar?!
  • brumme lisa

Enklast är att bara skrapa med sked tror jag...

• Solskensmor

Jag brukade koka äpplebitar mjuka och sen mixa dem, ha även i lite citronsaft så mörknar det inte...

• fairyfloss

Oj vad olika svar! Tack! Jag testar nog att riva på rivjärn, låter enklast .

• minimou
    fairyfloss skrev 2008-10-31 10:04:39 följande:
    Oj vad olika svar! Tack! Jag testar nog att riva på rivjärn, låter enklast .
    Du kan ju alltid värma det rivna äpplet försiktigt om du märker att det är för starkt för din bebis med rått.
  • Brahma

jag skalar äpplen typ 3 st, skär dem i bitar och lägger dem i en kastrull. Kokar upp, sen låter jag det sjuda på låg värme i kanske en halvtimme, eller när bitarna blivit riktigt mjuka sen rör jag bra om och det blir som äppelmos. Iband har jag i lite kanel och kardemumma, bara kanel eller kokar ihop med päron. Sen fryser jag in det i små formar så är det bra att ta fram några timmar innan det ska ätas. känns bra att laga själv och de blir billigare än att köpa färdigt. ja brukar tina uppå sen ösa över i barnmatsburkar så är det bara att ta med om man ska nånstans..!

detta brukar jag göra på kvällen när sonen lagt sig.

Men enklast har varit att göra egen aprikos eller plommompure´.Då har jag köpt torkade på påse, lagt i en burk och fyllt på men 2-3dl vatten. Låtit det stått under natten sen mixat. Å det blir jättegott å fin färg på oxå=)

Svar på tråden Hur gör man äppelpure till bebisar?!