• Georgii

Gick ni ur facket och akassan?

Alltså, att alla myndigheter ska vara så svåra!
    Jag har varit med i kommunal sedan februari i år. Jag går på HP 6 dec, men mitt vick skulle inte gått ut förrän 1/5 09 egentligen. Tjänar jag på att vara kvar i facket och akassan och betala till dem varenda eviga månad när jag går hemma och är mamma ledig, jag får väll inte stämpla eller något ändå eller? sen efter min mammaledighet menar jag om jag skulle stå arbetslös då, vilket jag kommer göra för jag har inget arbete att komma tillbaka till...

Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Gick ni ur facket och akassan?
  • La Lola

Jag skulle aldrig gå ur fack o a-kassa.

//3 år tog det - jag ska bli mamma igen
  • Majsan70

Nej jag gick inte ur för att inte få nåt glapp. Man går ju ner till mininivå när man är hemma så.

• pussgurkan86

Du gör som du vill, jag är också med i kommunal och är bara timvikarie. Jag tänker dock stanna kvar på kommunal eftersom efter min mammaledighet ska jag plugga till undersköterska och sen förhoppningsvis få jobb.

Men man gör som man känner för. Känner man att man inte vill betala så går man ut.

• Georgii

men kan jag om jag blir arbetslös efter det att mina mammadagar tagit slut stämpla? eller vad har jag för nytta av att fortsäta betala om jag inte kan få någon hjälp av dem sen?

• Majsan70
    Georgii skrev 2008-10-31 10:37:21 följande:
    men kan jag om jag blir arbetslös efter det att mina mammadagar tagit slut stämpla? eller vad har jag för nytta av att fortsäta betala om jag inte kan få någon hjälp av dem sen?
    Det är ju klart att du kan stämpla vid erbetslöshet efter föräldraledighet. Har du inga bra försäkringar i den fackavgift oxå? Typ hemförsäkring o lite annat smått o gott som kostar om man skall lösa det separat osv.
  • Lilla Mimsan

Du får ju nästan ingen ersättning om du inte är med i akassan. Tror det är runt 320 om dagen. Om du är med får du ju baserat på inkomst senaste 6 månaderna (inte 100) Gå in på deras sidor och kolla.

• katten korven

vill du spara pengar så ur facket, men var kvar i a-kassan, såvida du inte har dina försäkringar i genom facket.

• CMH

När jag gick på HP så gick jag ur kommunal men är fortfarande med i a-kassan, dock skillde det inte många kronor..

Egon 080109
  • salsajenny

jag har precis gått ur facket, efter 3 år hemma (arbetslöshet och föräldraledighet, sen arbetslöshet igen och ska nu vara mammaledig igen), kände att det bara var onödigt att vara med i facket...av vilken anledning, liksom...??? A-kassan skulle jag aldrig våga gå ur, även om jag inte har rätt till a-kassa om jag blir arbetslös efter mammaledigheten igen....

Svar på tråden Gick ni ur facket och akassan?