• kalmar brud

Svullet ögonlock och under ögat, även ner på kinden

Dottern på 6 månader har varit förkyld ett längre tag nu om man ska vara exakt så är det 3½ vecka hon har hostat slemhosta i 2 veckor.

Hon har nu haft feber i tre dagar.

Hon har ett tag nu kliat sig ganska mycket i ena ögat så nu är hon helt röd och svullen på ögonlocket och även under ögat.
    Jag tycker också att hon är svullen ner på kinden och röd.

Vad kan detta vara? Har det med förkylningen att göra eller är det något annat??

Jag har försökt att få komma till VC 3 gånger men dom säger bara att vi ska avvakta.

• Svar på tråden Svullet ögonlock och under ögat, även ner på kinden
  • Nyfiken gul

hon kan ha fått en infektion i ögat. Kliar man sig i ögat med nersnorade händer kan man få infektion.

finns receptfri salva på apoteket som man kan smörja i ögat med.

Ring sjukvårdsrådgivningen så vet ni mer vad ni kan göra. Badda med ljummet vatten osv osv...

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Helen72a

det låter som en ögon inflammation tycker jag.... inte alls ovanligt vid förkylning.

var noga med hygienen då det e väldigt smittsamt.... byt handdukar varje dag & låt inte din dotter klia sej i ögat.

tvätta med ljummet vatten utifrån & in mot näsan... kan behövas flera gånger om dagen.

tänk på att vika pappret så att du inte torkar med samma sida igen

blir det inte bättre av det så kontakta bvc.

lycka till

/ Helen

~~Tänk på vad du säger & hur du säger det~~
  • Elle87

Det låter som att hon har fått en infektion vilket nog bör behandlas så snart som möjligt, är ju både jobbigt och gör säkert ont för henne också.

Som "Nyfiken gul" skriver så kan du ju ringa sjukvårdsrådgivningen och be om hjälp eller så ringer du till BVC och säger att nu måste ni få hjälp...att ni inte kan avvakta längre....

• Annan

Vår son har haft många ögoninfektioner de första åren men som tur är verkar han nu ha växt ifrån det. Men vissa gånger har han bara blivit väldigt kletig och andra även svullen. Det som vi fick höra var att det skulle inte bli svullen ner på kindbenet för då skulle man åka in. Men det var däremot inte farligt att vara svullen under ögat/eller över. Enlgit vårt BVC så hjälper inte de receptfria salvorna på apoteket så det är inte så stor ide att köpa de. Men vi märkte däremot att det var stor skillnad i att tvätta med vanligt ljummet vatten och koksaltslösning. Koksaltslösningen tvättade ut ögat mycket mer effektivt så det är mitt tips.
    Iom att det är fredag idag så hade jag sökt till BVC och bett och få recept utskrivet för jag tycker inte hon ska gå med det tills på måndag. Och det är ju onödigt att behöva sitta på akuten i helgen för att få lite salva utskriven.

• kalmar brud

men vad kan det vara då när hon också är svullen ner på kinden och även röd?

• kalmar brud

Tack, för länken. Det stämmer på stället och hon har varit förkyld i två veckor med nästäppa. Hmm, ska vi bli inlagda då tro???

• Grodan8

Ser arr du är inloggad TS. Hur har det gått för er? Fått någon klarhet i vad det kan vara?

• kalmar brud

Vi var på VC nu i eftermiddag och hon hade halsfluss stackarn. Så nu går hon på penicillin i 8 dagar så nu ska väl skiten försvinna.
    Hostan ska vi gå tillbaka med om den inte försvinner nu med penicillin kuren

• Helen72a
    kalmar brud skrev 2008-10-31 21:15:21 följande:
    Vi var på VC nu i eftermiddag och hon hade halsfluss stackarn. Så nu går hon på penicillin i 8 dagar så nu ska väl skiten försvinna. Hostan ska vi gå tillbaka med om den inte försvinner nu med penicillin kuren
    va skönt att du fick hjälp
    hoppas tjejen piggnar på sej nu & att hon får i sej penicillinet.... vilket brukar va lite stök

*lycka till*
    ~~Tänk på vad du säger & hur du säger det~~
  • Grodan8

Låter inte kul med halsfluss, men bättre än ethmoidit iaf. Hoppas tösen snart mår bra igen.

Svar på tråden Svullet ögonlock och under ögat, även ner på kinden