• paloma84

Vad är "riktigt" Vichy vatten? Behöver er hjälp!

Behöver lite hjälp =)

Vi var på Bvc igår och då såg bm att lilltjejen var vit på tungan vilket betydde att hon hade fått lite svamp.
    Hon bad oss då att köpa Vichy vatten och skrapa/badda hennes tunga med det!

- Inte Vichy noveau vatten då, utan Riktigt Vichy vatten! sa bm tanten.
    -Ja ja, sa jag.

Eh, Vad är Riktigt Vichy vatten??

• Svar på tråden Vad är "riktigt" Vichy vatten? Behöver er hjälp!
  • Helen72a
    ramlösa funkar bra
    ~~Tänk på vad du säger & hur du säger det~~
  • Razzla
    paloma84 skrev 2008-10-31 11:47:37 följande:
    Behöver lite hjälp =)Vi var på Bvc igår och då såg bm att lilltjejen var vit på tungan vilket betydde att hon hade fått lite svamp.Hon bad oss då att köpa Vichy vatten och skrapa/badda hennes tunga med det!- Inte Vichy noveau vatten då, utan Riktigt Vichy vatten! sa bm tanten.-Ja ja, sa jag.Eh, Vad är Riktigt Vichy vatten??
    Det finns just Vichy vatten på vanliga glasflaskor..

Brukar vara sånt som "pensionärer" köper..
    Anton 19 Dec 2003 och BF 20 Jan 2009
  • Aljen

Benämning kommer från att vatten från källan i Vichy, Frankrike, ansågs mineralrikt och nyttigt. Detta har sedan utnyttjats av andra som buteljerar vatten på flaska.

Vichyvatten har nästan blivit en generisk benämning på kolsyrat vatten på flaska. En del tillverkare kallar sina produkter för Vichyvatten för att att dra nytta av den goodwill som är förknippad. Andra vill hellre marknadsföra sitt varumärke, som Ramlösa, Perrier och Loka.

• Annan

jag är inte säker på att ramlösa funkar bra, är det inte just bikarbonat det ska vara i vattnet? Är inte säker påa tt det finns i ramlösa men däremot i Vichyvatten.. Finns inte kvar i alla mataffärer, men vi hittade det på Coop när vi behövde det.

• TipTop86

Ramlösa å sånt funkar inte alls! Ska vara riktigt Vichyvatten som man köper i glasflaska! Är brun etikett om jag inte minns fel.. Brukar finnas på de flesta butiker..

Bo Thomas Melker Sjöberg 080501
  • paloma84

Tack för så många snabba svar!
    Då blir det dagens uppdrag, att gå ut o leta "Riktigt" Vichy vatten =)

• TipTop86

Kom på att jag hade en flaska hemma så jag kan lägga upp en bild åt dig! Lägger upp en i mitt galleri nu så vet du vad du ska leta efter =) ..

Bo Thomas Melker Sjöberg 080501
Svar på tråden Vad är "riktigt" Vichy vatten? Behöver er hjälp!