• Fridac

HJÄLP, svullen körtel i bröstet eller liknande, har superont.

Har fått en knöl på ena bröstet, ser ut som det kan vara en körtel som svällt upp eller liknande. Det är grymt ont, och när jag ammar så suger lillan på denna "knöl" (sitter på själva vårt-gården) nån som kan hjälpa mig eller som haft/har liknande? vad göra?
    Mvh

• Svar på tråden HJÄLP, svullen körtel i bröstet eller liknande, har superont.
  • xenaa

Det låter som mjölkstockning.

Ta alvedon och försök att massera bort knölen i duschen då du duschar varmt.
    Det brukade hjälpa på mig när jag fick sånna knölar.

♥ Leo 2oo7-o6-22 ♥ ★ ♥ Bönan BF 2oo9-o3-o7 ♥
  • Fridac

men det är bara på knälen jag har ont, inte i resten av bröstet, kan det ändå vara mjölkstockning? har haft det i 2 dygn nu, käkar alvedon och har bröstet varmt, men det blir inte bättre...

• Gravid 89
    Fridac skrev 2008-10-31 12:52:59 följande:
    men det är bara på knälen jag har ont, inte i resten av bröstet, kan det ändå vara mjölkstockning? har haft det i 2 dygn nu, käkar alvedon och har bröstet varmt, men det blir inte bättre...
    Läs om mjölkstocking på internet, sök på Google så hittar du massa information om vad du kan göra.
  • Fridac

gravid89- jo, jag vet hur man ska göra vid mjölkstockning, men jag tror inte jag har det, utan att körteln blivit infekterad faktiskt...

• Isnogood

Jag har haft så...inte gravid, inte ammade...
    jag åkte o gjorde mammografi...
    Fanns inget där förutom muskelvävnad...det var den som var svullen...
    Jag har hormonspiral= för mig ingen mens...en förklaring jag fick var at det var kroppens sätt att hantera "mensperioden"..
    Hade ont under lång tid men jag måste säga att det kändes mindre ont o mer lugnande efter att jag gjort undersökningen...
    Senare försvann värken, men den kommer tillbaka och håller i sig under en längre period innan den försvinner igen...

• Tjejtrazan
    Fridac skrev 2008-10-31 12:14:32 följande:
    Har fått en knöl på ena bröstet, ser ut som det kan vara en körtel som svällt upp eller liknande. Det är grymt ont, och när jag ammar så suger lillan på denna "knöl" (sitter på själva vårt-gården) nån som kan hjälpa mig eller som haft/har liknande? vad göra?Mvh

Hur går det för dig?

Jag har själv en knöl i ena bröstet som oroar mig. Dottern har ätit dåligt på det bröstet i ungefär 2 veckor (är 5 veckor nu) så det låter ju troligt att det skulle kunna vara ngn form av stopp i en bröstgång eller så. Men den går inte bort så frågan är ju hur man ska veta om det är det eller om man bör gå till läkaren? Har testat massera och hålla det varmt men utan resultat...tips?

• blomsterkrans

Det låter precis som det jag hade! Fick en knuta under huden på vårtgården och trodde precis som många här först att det var mjölkstockning. Gjorde allt som man skulle göra vid mjölkstockning men det försvann inte. Efter ett par dagar ringde jag amningsmottagningen och fick en tid för koll. Då såg de att det inte var m.s. men de kunde heller inte säga vad det var. En läkare kom och kollade med ultraljud och kunde se att det inte fanns materia i klumpen utan det var bara att låta den vara (men fortsätta amma på den). Nu efter två veckor är den borta. Gjorde ont att amma men mindre och mindre varje dag, så ge inte upp. Jag tror att det jag hade var typ en infekterad körtel eller liknande.
    Lycka till!

• blomsterkrans

Hur har det gått för dig?

• Fridac

blomsterkrans- det låter som om du och jag har/hade ungefär liknande problem, nu har jag inte längre så ont, och den har minskat i storlek, men knölen finns kvar..

• Litet

Jag hade precis som du för några veckor sedan. Fick som en "knöl" på vårtgården. Min flicka fick oxå tag i den när hon sög. På knölen var det vitt ytterst så det såg lite ut som en finne.

Hur som helst så fortsatte jag och amma och höll det även varmt, precis som du har gjort. och nu är det helt bra....

• Fridac
    Litet skrev 2008-11-05 12:08:14 följande:
    Jag hade precis som du för några veckor sedan. Fick som en "knöl" på vårtgården. Min flicka fick oxå tag i den när hon sög. På knölen var det vitt ytterst så det såg lite ut som en finne.Hur som helst så fortsatte jag och amma och höll det även varmt, precis som du har gjort. och nu är det helt bra....
    jag har också nåt vitt längst ut på knölen! känns ju skönt att fler verkar få sådär, då lär det väl vara ofarligt :)
Svar på tråden HJÄLP, svullen körtel i bröstet eller liknande, har superont.