• Anonym

Får man göra så?

Hjälp,
    jag känner mig så maktlös, förtvivlad och ARG!

Vad gäller egentligen ang husbil.
    Måste man sitta fastspänd när man färdas?

Jag anser det, tror att det är så.

Mina barn har med sin pappa tillbringat en vecka på vägarna i en husbil, och de har inte varit fastspända.
    Jag är i chock och förtvivlan!!!

Det låter så fruktansvärt respektlöst, farligt och ansvarslöst.

Kan jag på något sätt hindra att detta händer igen? Nästa sommar ska de ut och slira igen på vägarna! FASA!

Vad kan jag göra? Vad har jag för rättigheter i detta läge?
    Vi har gemensam vårdnad, men de bor hos mig på heltid.

Måste jag acceptera detta vårdslösa beteende?

Som det känns nu VÄGRAR jag att släppa iväg dem under de premisserna!

Väljer av respekt för de jag skriver om att vara anonym.

• Svar på tråden Får man göra så?
  • Prinsessan Zelda

jag har för mig att man inte måste vara fastspänd i husbil. men hade jag barn med skulle jag självklart ha de fastspända ändå. stå på dig!

• vargzaga

Kan inte med säkerhet säga vad som gäller...Men de hubilar vi har kollat på har det funnits säkerhetsbälten och i dom var man då tvungen att sitta bältat, enligt försäljaren.....Men om alla husbilar har bälten, vet jag inte....
    Vilket som är det väldigt oansvarligt att inte ha bälten på. Skulle alldrig släppa iväg mitt barn, om hon inte skulle vara bältad...

Sen kan jag ge ett exempel på när mitt ex ville ta med jäntan i en raggarbil, där det inte fanns bälten. Jag ringde sociala och frågade om jag kunde bli tvingad att lämna ut henne att åka raggarbil, men det sa hon att det inte gick. Ansåg jag att det var faligt fanns det ingen som kunde tvinga mig det heller. Så det sa jag till mitt ex, så han fick ge sig.....för barnets bästa och säkerhet kommer i första hand....

• Anonym

Tack för snabba svar.

Zagas, vi har tyvärr olika erfarenheter av det där där det gäller farliga saker.

Länsrätten valde att verkställa ett umgänge, trots att de visste att pappan utsatte barnen för farligt allergen. Pappan fick "lova" att inte ta dem till ställen med ellaergen..men det är ett löfte utan juridisk tyngd. Så han gör som han vill iallafall. Jag får betala vite om jag inte lämnar barnen..krast eländigt men sant.

• Anonym

o väääldigt många stavfel sorry

• uniMog

Tror faktiskt inte man måste ha bälte i husbil. I moderna husbilar finns väl bälten och finns det bälte måste dessa utnyttjas men finns inga får man ändå åka där.

• Anonym

tack igen,
    ett tillägg: Husbilen är ny så jag vet att det finns bälten.

• vargzaga

Oj då....Så olika det kan vara då....Trodde att man såg det som är barnens bästa. Då hade jag tur kanske....För sen bråkade inte mitt ex mer om den saken iallafall....
    Hoppas du får nån ordning på det. För jag tycker att det låter väldigt tokigt om man ska låta barn åka i fordon utan bälte och hur gör han då i en bil?????, om han anser att det är okej utan bälte i en husbil, vad tusan är det för skillnad????

• uniMog

Fast egentligen... det är ju lagligt att stå och laga mat i husbilen under färd... *funderar* så då är det nog lagligt att inte vara fastspänd också.. kanske är så att man måste vara fastspänd när man sitter ner? Hm... måste kolla runt lite. OAvsett borde man vara vettig nog att anse att barnen SKA sitta fast.

• Glass
    Om du vet när de ska ge sig iväg eller om du vet att de är på ett visst ställe en viss tidpunkt så ring polisen i det området. Berätta gärna hur det är och att barnen sitter obältade.
    Det borde de ta på allvar och föraren är ju ansvarig för att barn är fastspända.
  • Anonym

Zagas, ja du hade tur. Jag blev mycket paff över de tilltag länsrätten "godkände"

De skrev i sin dom att de inte kunde ställa några villkor till umgänget då pappan "lovat" att bespara barnen allergen. Men han gör som sagt andra dumma grejer.

Ja i bilen sitter de för det mesta fastspända, ibland får våra barn sitta i mitten och dela på det bältet två andra barn har nämligen de riktiga bältena.. de är väl mer värda.. cynisk? Bitter? Jag??

Man blir upprörd Men jag kan inte lägga mig i såna saker tydligen. Visst är det gräsligt!

• Anonym

Glass, jag har varit inne på den idén. Kanske borde omsätta den till verklighet.

Pejgan, trodde att barnen måste sitta fast iallafall.
    Vilken myndighet vet?

• uniMog

Nej efter att ha läst på vägverkets sida hittar jag följande:

* passagerare på plats med bälte SKA använda bälte (precis som i bil)
    * platser med bälte ska användas i första hand
    * alla platser som är framåtvända ska ha bälte
    * platser som är bakåtvända behöver inte ha bälte men ska användas som sista alternativ.

• Anonym

Pejgan, tack!!!

• anne82

man har lust att slå ihjäl folk som utsätter andra för fara.ursäkta men jag hatar sånna!!
    min son pappa är likadan,han påstår att min son på 19mån inte behöver bilstol som monteras bakåtvänt,och diskuterar som så att"jo men min arbets kompis har vänt bilstolen framåt förlänge sen".finns säkerhetsbälten,då ska dom användas!
    och vägrar han acceptera självklara saker som bilbältet så be han också säga samma sak hos familjerätten/rätten då.jag skulle aldrig släppa iväg min son till någon som utsätter mitt barn för fara!

• Anonym

Anne82, så sant. Man blir heligt asförbannad rent ut sagt!

Jag ska stå på mig och verkligen inte släppa iväg dem utan någonslags löfte om bilbälte.

Barnen är rätt så stora, så de vet med sig att de helst ska sitta fastspända, men det är svårt för dem att hamna mellan föräldrarnas regler.

Svar på tråden Får man göra så?