• jolly 4

Illaluktande tvätt

Jag har 2 problem med min tvätt, det ena är att jag får illaluktande fläckar i armhålan på en del av mina plagg. Har försökt med ättika men det går inte alltid bort.Så fort plagget blir varmt så börjar det lukta.Funderar på om galltvål skulle funka, e det nån som vet?

SEn så ibland då jag tvättat o inte hängt upp tvätten direkt, utan det kanske legat 4-5 timmar i maskin så luktar det unket om hela tvätten. Har ingen aning om vad det beror på, tycler att det är konstigt att dålig lukt uppkommer så fort.

Tar tacksamt emot råd om båda problemen!

• Svar på tråden Illaluktande tvätt
  • yava

Börja med att tömma maskinen på gammalt vatten, kör den sedan tom med antingen klorin eller ättika.
    Dina tröjor kan du lägga i bad med ättika i ett flertal timmar eller över natten och kör dom sen som vanligt.

Hoppas dessa tips funkar!

• Höstregn

Klorin är inte bra för vår natur! tänk på nästkommande generationer.. en påse citronsyra funkar lika bra.

• yava
    SIN74 skrev 2008-10-31 14:17:02 följande:
    Kör maskinen i 90 grader tom med lite klorin tex.
    Ahhh,skulle precis lägga till det! Glömde skriva; kör maskinen med hög värme!
  • Lena

varmt och instängt ger unket. Öppna iaf maskinen även om du inte har tid att hänga upp tvätten.

• mrs Elliott

tvätt surnar snabbt..man måste hänga nästan direkt.jag gör samma misstag själv..

• mimmi 1

så här är det... det bildas microorganismer av tvättmedels och sköljmedelsrester, det är av dessa den unkna sura lite mögliga lukten uppstår, och det känns av mest när tvätten legat ett tag.

du får bort detta problem om du kör en 60-tvätt med 1,5 dl perstorp 24% ättika. har du 60-tvätt som luktar illa, så släng in dom samtidigt, men då tillsätter du tvättmedel som vanligt. då har du fått frächa handdukar samtidigt som du rengjort tvättmaskinen.

tröjorna med svettringar, läger du i blöt över natten i en hink med vatten och 1,5 dl ättika (24%) sen tvättar du dom i maskin som vanligt, jag blir förvånad om det inte hjälper..

• jolly 4

Tack så mycket för era råd! Det verkar som det enda är att hänga tvätten direkt alltid då. Sist tvätten legat ca 4 timmar så var den varm (!) även fast sköljvattnet ju e kallt. Ungefär som att den jäst eller nåt. o luktade illa...
    ska köra den tom varmt o se om det blir bättre.
    problemet med mina tröjor som luktar svett (eller typ kattpiss) e riktigt tråkigt. DEt verkar nästan som jag har någe fel på nån körtel eller nåt i armhålan som gör att helt nya plagg kan bli nästan förstörda efter en dag med mej :)
    Får köra på med mer ättika där.
    Tack, tack!

• mimmi 1

ja. prova ättika... i går glömde jag bort en hel 60-tvätt med underkläder o handdukar i maskinen över natten... de luktade bara rent o frächt ändå... jag kör med ättika nån gång då o då... då förhindrar jag att det börjar lukta illa...

skulle jag ha glömt en tvätt så där innan jag började med ättika, så skulle hela tvätten luktat urk...

• Lena

jolly 4 skrev 2008-11-02 20:55:11 följande:

problemet med mina tröjor som luktar svett (eller typ kattpiss) e riktigt tråkigt. DEt verkar nästan som jag har någe fel på nån körtel eller nåt i armhålan som gör att helt nya plagg kan bli nästan förstörda efter en dag med mej :)Får köra på med mer ättika där.Tack, tack!
    Du har inte fel deo då? Sådant kan ställa till massor
  • isisisis

Jag hade inte använt de plaggen som gör att jag svettas så ymningt.

Jag använder inte ens DEO och jag svettas inte vanligtvis.

• jolly 4

Hahah!
    nej men jag svettas inte så ymnigt utan grejen e att det uppstår en riktigt dålig doft, bara i ena armhålan. Så sätter sig lukten i plagget å går inte ens bort i tvätten.
    Fel deo vette tusan, jag brukar använda olika sorter, men det blir tyvärr ingen skillnad.

Men jag funderar på att inte använda deo alls, för det kan kanske va så att det blir värredå.
    Ska testa utan ett par dar.

• Lena

om du rakar armhålorna kan det oxå bli värre sen så verkar vissa syntettyger reagera så mot svett. Har aldrig varit med om det på rena naturmaterial.

• mimmi 1

men lägg plagget i ättika o vatten över natten,eller åtminstone några timmar, och så in i maskinen... då försvinner ju obehaget

1,5 dl 24% till 10 liter vatten blir bra...

• jolly 4

Lena: Så det kan bli värre när man rakar sig? det visste jag inte.
    Och vad menar du med fel deo? Är det nåt speciellt märke som inte är bra? Eller nån speciell tillsats som inte e bra?

Är nyfiken för detta e verkligen ett problem för mig.

• Zellie

vad har du för tvättmedel? upplevde samma problem när jag en gång köpte hem Via. Andväner normalt Ajax. Kan vara så enkelt att du bytar tvättmedel...

• mimmi 1

det måste väl ändå vara tvärtom.. om man INTE rakar sej under armarna, bildas mer bakterier, som orsakar svettlukt... det är mycket mer hygieniskt att raka bort håret..

vad gäller deo, så en mild deo, med antiperspirant effekt, är den bästa, och att tvätta sej dagligen under armarna med lactacyd, en ph-neutral tvål till underliv och under armarna...

på apoteket finns även en deocreme, som man gnider in under armarna vid besvärande armsvett...

• jolly 4

Tack, ska prova det där med lactacyd. Och apoteket ska jag till idag så då kan jag kolla deocremen :)

Angående tvättmedel så kör jag med Grumme tvättmedel för det känns lite miljövänligt.
    kanske borde testa nåt annat nästa gång.

• Lena

jolly 4 skrev 2008-11-03 22:48:56 följande:

Lena: Så det kan bli värre när man rakar sig? det visste jag inte.Och vad menar du med fel deo? Är det nåt speciellt märke som inte är bra? Eller nån speciell tillsats som inte e bra?Är nyfiken för detta e verkligen ett problem för mig.
    Det sprids mindre och blir tätare därmed lättare bakterietillväxt, bakterier samlas inte i håret. För mig fungerar de som har minst tillsatser bäst, tex apotekets parfymfria.
Svar på tråden Illaluktande tvätt