• Jag älskar Flora

Äter du torkade gris-fläsksvålar? Som snacks

Torkade grisfläsksvålar finns som snacks har jag sett, först bara i danmark men nu verkar det vara lika vanligt även i Sverige. Inte för att chips är så mycket bättre men basen är iaf potatis och inte svål.

Jag fattar inte varför man äter det? Äta grissvål???
    Verkar råäckligt och dessutom fullt av mättat fett.

Min fråga är alltså - äter någon verkligen detta och i så fall varför.

(Inte världens viktigaste fråga men bara nåt jag undrat lite över)

• Svar på tråden Äter du torkade gris-fläsksvålar? Som snacks
  • Nisseblubb

Jag gör det från och till, när det är "äkta" sådana dvs danska. Det är helt ok till en öl :)

• inze

De onyttiga saker som folk äter äts nog för att de är goda, varför skulle man annars äta dem. Jag menar om man nu inte gillar morötter kan man ju "tvinga" i sig dem för att man vet att de kan vara nyttiga men vad gäller godis och snacks så borde de väl bara ätas för att de smakar gott. Annars förstår jag ingenting.

För övrigt har de väl alltid funnits i Danmark och på senare år har även jag sett dem dyka upp här i Sverige men lika vanligt  är väl att ta i.

Jag kommer ihåg att min mormor serverade skinkstek med svålen kvar som hon hade skrurit rutmönster i och den åt man också då då den var knaprig på samma sätt. Har även sett honungsgrillat fläsk med knaprig svål kvar här i Sverige nyligen.

• vackrastarflow

Det är gott, men inte i massor.

TS, äter du vingummi? Gissa vad det är gjort av
    Hjälp:
    Vad är gelatin?

Gelatin är ett naturligt livsmedel. Som råvara används hud (svinsvål och nötspalt) och ben från djur som slaktats och godkänts som humanföda. Proteinet kollagen i ben och hud är den egentliga råvaran vid framställning av gelatin.

• Nisseblubb

Jag har jobbat på gelatinfabrik. Sen dess lyssnar jag inte på "HUR KAN DU ÄTA SÅNT? DET ÄR JU FLÄSK" osv :)

• eyalee

jag äter det.. hur gott som helst om det är äkta som nisseblubb skrev. har ätit det sen jag var lite.. vi gör även själva hemma till jul. dem blir lite hårdare då bara mmm.. rekomderar dig att smaka.. ;)

• norgesessan

JAg äter det, det är otroligt gott! Godare är svålen på fläsksteken....( äter Ribbe i Norge, här är det bara vanlig tråkig fleksstek utan nåt utanpå)

Emil 03-Jonathan 05 och LillSessan bf. 2/2.09
  • meuf

Äter det inte på regelbunden basis, men gott är det. och det är anledningen till att jag äter det någon enstaka gång när jag är utomlands. Varning utfärdas dock för dom där varma fejksvålarna som bara smakar potatismjöl.

Svar på tråden Äter du torkade gris-fläsksvålar? Som snacks