• wozzgirl

Vad är det för växt som liknar jordgubbsplantor till bladen men har rosa blommor o blommar NU i okt?

Jag såg att en granne hade något som liknade jordgubbsplantor i sitt land, men de blommade (i oktober!) med rosa blommor. De liknade väldigt mkt jordgubbarnas vita blommor till storlek o form.
    Finns det någon jordgubbsart som ser ut såhär eller vad kan det ha varit.

De har tyvärr bara en sommarstuga här och jag har aldrig råkat tajma att gå förbi då de är här, annars vore det ju enklare att fråga DEM.

• Svar på tråden Vad är det för växt som liknar jordgubbsplantor till bladen men har rosa blommor o blommar NU i okt?
  • Solskensmor

Kanske nån Malva som har virrat bort sig i årstiderna...

• wozzgirl

Men malvorna är ju stora (höga) saker...
    Jag har haft malvor i trädgården själv och det liknade ingen malva.
    Dessa var låga växter och det fanns massor av dem, på samma sätt som jordgubbsplantorna har sina blommor. Dessa blommor fanns överallt i närheten av dessa blad som liknade jordgubbsplantor.

• saltflingan

Ta en bild av dem och lägg upp den så blir det mycket enklare att identifiera blomman.

• wozzgirl

Ja, jag ska göra det.. men inte idag. *mörkt, regn, storm*

• lenka

Växter kan få för sig att blomma på konstiga tider så visst kan det vara jordgubbar.

• Tjoflöjt

Vi fick hallon på buskarna igen för några veckor sedan i Stockholm.

Kan det vara en julros möjligen?

• vackrastarflow

jag har fått en blomma på smultronplantan så det är nog inte omöjligt att det är jordgubbar

• Solskensmor

Jag åt två mogna smultron i förra veckan...

• Solskensmor
    hallon82 skrev 2008-10-31 16:06:12 följande:
    jag skulle ju tro att det är jordgubbar
    Men jordgubbsplantor har ju vita blommor...
  • hallon82

det finns en mängd olika jordgubbsplantor jah har nog ca 6 olika sorter i mitt jordgubbsland och två av sorterna är rosa blommor

• Ejris

smulgubbar tror ajg det är det har grannen o de blommar nu vackert rosa.

• wozzgirl

Jag var lite fräck och gick förbi där igen och snodde en liten reva (heter de inte så? Inte en hel planta utan en "unge", ett skott..) och la den i mitt eget land.
    Vifår se om det blir till nåt.

Svar på tråden Vad är det för växt som liknar jordgubbsplantor till bladen men har rosa blommor o blommar NU i okt?