Hade jag varit som er så hade jag åkt på en visning först för att se vad det är som behövs att renoveras. Såg i en annan tråd att ni hittat ert drömhus för 695 000 kr, är det nya huset i stort renoveringsbehov så kanske ni mkt väl hamnar i den prisklassen i slutändan ändå. Tänk på att det kan vara mycket som behöver bytas ut i ett gammalt hus.
Vi har själv ett hus från 1904 där vi enbart på köket la ca 50 000 kr med allt inräknat. Kan ju vara så att all el behövs dras om, kanske måste ni sätta nytt proppskåp och höja säkringarna. Vattenrör och ledningar kanske måste bytas ut.
Vi tog ett lån enbart för att renovera vår vind som kanske skulle sluta på 35 kvm och det lånet slutade på 50 000 för att kunna börja från grund och botten med isolering, takpapp, läkte, reglar, golvspån, isolering, gipsvägg, golv, element, rör, tapet och färg. Inte för att tala om alla verktyg som ev behövs för att kunna utföra de olika sakerna.
Nu har vi bestämt oss för att strunta i vindsrenoveringen för vi har hittat ett annat hus vi ev ska köpa. Efter att ha renoverat både kök och badrum är vi rätt trötta på renovering, dessutom tickar tiden på o till årsskiftet får vi vår bebis. Då anser vi att vi varken har tid eller pengar till att renovera. Men det är vi det
Så mitt tips är att kolla på huset först och sedan försöka göra en beräkning på vad som kan tänkas behövas till renoveringen och vad som är i behov av renovering.
Lycka till!