• Flowerpower

Röd i underlivet, tjej på 3 år.

Hej! Min dotter på 3år är ofta röd i underlivet och får även ibland en vit beläggning(som försvinner när det tvättas bort. Vi torkar henne alltid när hon har kissat och bajsat. På dagis händer det säkerligen att hon torkar sig själv.
    Jag undrar om detta vanligt och händer även era döttrar.

• Svar på tråden Röd i underlivet, tjej på 3 år.
  • nanci
    Flowerpower skrev 2008-10-31 19:10:48 följande:
    Hej! Min dotter på 3år är ofta röd i underlivet och får även ibland en vit beläggning(som försvinner när det tvättas bort. Vi torkar henne alltid när hon har kissat och bajsat. På dagis händer det säkerligen att hon torkar sig själv.Jag undrar om detta vanligt och händer även era döttrar.
     Har iofs en son, men det är vanligt (jobbar inom vården). Är hon mkt röd och det svider när ni tvättar med tvål eller vad ni nu har så kan ni smörja med Inotyol-salva, då lägger sig det röda snabbt. Sen ska man ju inte ha överdrivet god underlivshygien
    men det kan lätt bli rött utan att man gör "något fel".
  • Morbid Mistress

Vi har också det problemet. Våran lösning är en "snippahandduk". En liten tvättlapp av frotte ,som bara är hennes och som hon får tvätta snippan med varje kväll innan sovdax.

Det som skrivs på Internet stannar på Internet
  • Flowerpower

Ja när hon väl blir röd så tar vi initiol. Jag funderar bara över varför det blir rött, trots att vi torkat henne vid varje toalettbesök och ändå blir det ibland rött. Men det är väl som du skriver att det kan bli rött utan att man gör "något fel".

• nanci
    Flowerpower skrev 2008-10-31 19:21:29 följande:
    Ja när hon väl blir röd så tar vi initiol. Jag funderar bara över varför det blir rött, trots att vi torkat henne vid varje toalettbesök och ändå blir det ibland rött. Men det är väl som du skriver att det kan bli rött utan att man gör "något fel".
    Har hon nattblöja?
  • SaramedM

Vi har samma problem trots att vi aldrig använt tvål utan bara vatten och olja

För oss är det svårt eftersom hón inte vill bli imsmord och jag tvingar henne aldrig, hon är för stor för det

jag tror att boven är att hon torkar sig själv på dagis och inte gör det så bra utan går med fukt kvar

Morbid; vad har ni på den? Vatten?

• Flowerpower
    Svar på #4
    Nä, hon använder inte blöja längre.
  • Morbid Mistress
    SaramedM skrev 2008-10-31 19:25:22 följande:
    Vi har samma problem trots att vi aldrig använt tvål utan bara vatten och oljaFör oss är det svårt eftersom hón inte vill bli imsmord och jag tvingar henne aldrig, hon är för stor för detjag tror att boven är att hon torkar sig själv på dagis och inte gör det så bra utan går med fukt kvarMorbid; vad har ni på den? Vatten?
    Ja vatten räcker bra för henne. Det är bara för att få bort kissresterna som kommit under dagen.
  • SaramedM

Morbid Mistress skrev 2008-10-31 19:28:41 följande:

Ja vatten räcker bra för henne. Det är bara för att få bort kissresterna som kommit under dagen.
    Ok, jag upplever att M blir bara mer röd om det är bara vatten
  • Luddvar

Min dotter är också röd men hon råkar ofta kissa lite i trosorna och det är inte alltid det märks eller går igenom de tjocka byxorna så då går hon och är lite fuktig tyvärr. Jag tror det är därför hon är röd. Det svider inte säger hon. Men vi smörjer med idomin eller inotyol vi med.

• Snart sommar

Dottern är också röd och går och kliar sig hela tiden. Nu har jag smörjt henne med Dacacort ett par dagar och det har blivit bättre av det. Tänkte dock höra med bvc när jag ska dit nästa gång (nästa vecka) för att höra med läkaren där om vad det kan vara.

• Morbid Mistress

En annan sak som kan hjälpa (och som för de flesta är självklart, för andra inte) är att alltid tvätta underkläder i 60 grader. jag vet flera som har blivit av med irritationer etc. i underlivet tack vara detta.

• USB

Måste bara säga att jag tycker Silon-salva är mycket bättre än Inotyol och idomin.

• Mimmi69

Kan vara svamp också. Dottern på 3 har haft det flera gånger. Vi har använt Cortimyk-salva och senast så hjälpte inte det heller så då fick vi gentiana. Hon har alltid lätt blivit röd, ända sedan hon var liten bebis och blir det direkt om jag missar insmörjning. Låt henne vara naken så mycket som möjligt och om hon inte har blöja nattetid, låt henne vara naken om rumpan då med.

Svar på tråden Röd i underlivet, tjej på 3 år.