• Anonym

Tyngdkänsla i underlivet när jag har mens, framfall?

Hej! Födde barn för 10 månader sedan och har hunnit ha mens 2 gånger sedan dess. När jag har mens har jag en tyngdkänsla i underlivet. Det gör riktigt ont! Mycket värre än den mensvärk jag brukar känna i magen. Jag har googlat om det och hittar bara info om livmoderframfall, fast inget om att det skulle kännas just vid mens. Det är bara då jag känner den smärtande tyngdkänslan. Usch, jag tycker det är jättejobbigt att prata om så vill inte fråga barnmorskan. Kanske någon här kan ge goda råd till mig. Någon mer som varit med om samma sak? Vad kan det vara? Kommer det gå över? Måste jag söka hjälp för det?

• Svar på tråden Tyngdkänsla i underlivet när jag har mens, framfall?
  • vestermark

Jag hade alltid så förut. Tyngdkänsla och värk. Men sen jag fick barn har menssmärtan blivit annars och det gör mer ont i magen istället för underlivet. Så det verkar som mens och menssmärtor kan ändra karaktär efter en graviditet! Du behöver nog inte oroa dig för framfall, om det bara är när du har mens! Men gå och kolla upp det om du ändå är orolig!

• vestermark

Och jag håller med. Smärtan i underlivet är värre än smärtan i magen! Hjälper det inte med ipren eller ibumetin?

• Anonym (trådstart)

jaha, du hade så INNAN du födde barn!? nej, smärtstillande hjälper inte. om det fortsätter måste jag väl höra med min bm, kan höra när jag ändå ska dit med sonen. men tycker det känns jobbigt och vill verkligen inte få höra att jag måste opereras eller liknande. vill bara höra att det går över av sig själv!

det gör gräsligt ont de första 3-4 dagarna av mensen, sen när den börjar avta gör det bara lite ont till och från. inget ont alls när jag inte har mens.

• gulemamman

jag kan oxå få så som du beskriver de första dagarna vid mensen. Just en stor tyngdkänsla... men jag tror det är att man sväller i underlivet vid mens, absolut inte ngt framfall så oroa dig inte

• Anonym (trådstart)

men jag har ju aldrig haft så förut, innan jag födde barn. känns som om det har något samband..?

• vestermark

Ja alltså som jag sa så tror jag bara helt enkelt det där kan ändras efter en graviditet, eftersom det har ändrats för mej. Jag har fortfarande kvar den där smärtan, men inte lika mycket som förut, det har istället flyttats till magen! Som gulemamman skriver tror jag att det kan bero på att man sväller, för det är lite så det känns, det spränger och värker..
    Men jag tycker absolut du ska fråga barnmorskan. Du behöver inte vara orolig över att det är nåt framfall! Bra om du kan få hjälp och tips från henne, det här är säkert inget ovanligt alls!

• evaviola

Har du fått rikligare mens efter förlossningen?

• Anonym (trådstart)

evaviola -ja, det har jag nog..

• evaviola

Jag fick oxå jätteont i underlivet ett bra tag efter förlossningen vid mens. Kändes som om livmoderstappen öppnade sig varje gång mensen kom. Jag tror att det beror på att man blöder mycket mer vid mens än innan.

• Anonym

Ja, du har säkert rätt i att det har samband med att du fött barn - men inte på det viset att du fått framfall.
    Mensen kan ändras kapitalt efter att man fött sitt första barn, både i symptom, varaktighet och konsistens.
    Smärtan du känner kommer från svullnaden i underlivet, svullnaden beror på mensen.
    Hade du haft problem med framfall hade du inte känt detta enbart när du har mens.
    Du kan säkert få något bra smärtstillande medel av din barnmorska. Kan också rekommendera en "cocktail" av ipren och panodil, en tablett av varje. De kompletterar varandra och ger bättre effekt. Båda är också receptfria och tål att blandas.

Anonym (trådstart) skrev 2008-11-02 17:20:38 följande:

men jag har ju aldrig haft så förut, innan jag födde barn. känns som om det har något samband..?
  • thatgirl

Jag har också så där vid mens.. och det kom efter första dottern. Har inget med framfall att göra så oroa dig inte

• Anonym (trådstart)

tack för alla svar! vad skulle man göra utan familjeliv?

Svar på tråden Tyngdkänsla i underlivet när jag har mens, framfall?