• Namnam

Måla om möbler?

Hej alla händiga, hoppas att ni kan hjälpa mig

Har ett ikea Forsby matbord i antikbets som jag skulle vilja ha mörkbrunt och undrar då 2 saker.

1 är det bara bets som inte blir en yta med färg som tex lackfärg?

2 måste man slipa bordet (och stolarna) trärena innan man målar?

• Svar på tråden Måla om möbler?
  • Limefrukt

1. Ja, all annan färg är täckande.
    2. Du måste inte slipa bort allt, vilket inte heller går med bets som sjunker ner i trät. Men det är bra om du ruggar upp ytan. Om man har ett mörkt betsat bord och vill måla ljusare så måste man ha grundfärg först, men i ditt fall är det nog bara att måla med lackfärgen på en gång.

• Namnam
    Limefrukt skrev 2008-11-01 18:11:05 följande:
    1. Ja, all annan färg är täckande.2. Du måste inte slipa bort allt, vilket inte heller går med bets som sjunker ner i trät. Men det är bra om du ruggar upp ytan. Om man har ett mörkt betsat bord och vill måla ljusare så måste man ha grundfärg först, men i ditt fall är det nog bara att måla med lackfärgen på en gång.
    Så då är det bara att slipa lite och sedan betsa mörkbun?
    Vill inte ha lackfärg

så här ser bordet ut
    http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70033525
  • MotherOfTwo

Du måste slipa bordet eftersom det är lackat redan.

Sedan kan du betsa det med en mörkare bets men tänk på att färgen blir en annan än den provbit du tittar på i affären eftersom bordet redan är betsat. Jag skulle rekomendera att lacka ytan efteråt eftersom den kommer blir väldigt känslig annars.

Bets eller lasyr gör att du kan se ådringen i träet även efter behandling. Lack betyder bara att du får ett ytskydd. Säger man lackfärg så menar man täckande men en klarlack däremot är vad det låter som något som ger ytskydd men är genomskinligt.

• Namnam
    MotherOfTwo skrev 2008-11-01 22:18:42 följande:
    Du måste slipa bordet eftersom det är lackat redan. Sedan kan du betsa det med en mörkare bets men tänk på att färgen blir en annan än den provbit du tittar på i affären eftersom bordet redan är betsat. Jag skulle rekomendera att lacka ytan efteråt eftersom den kommer blir väldigt känslig annars.Bets eller lasyr gör att du kan se ådringen i träet även efter behandling. Lack betyder bara att du får ett ytskydd. Säger man lackfärg så menar man täckande men en klarlack däremot är vad det låter som något som ger ytskydd men är genomskinligt.
    Jag har tänkt mörkbrunt nästan svart så det är nog ingen risk för nyansen.

Vill ha bets för just träådringen, inte ha "ett lager färg" yta som med lackfärg.

Vilken sorts lack kan man använda som skyddar men inte syns så mycke?

Det jag är mest orolig för är att färgen kan dra in i trät fast man inte slipar trärent utan bara ruggar upp ytan.
  • Limefrukt

Ska du betsa om bordet i en mörkare nyans, och bordet är lackat utanpå, så måste du få bort all lack först. Annars tränger inte den nya betsen ner.

Välj en lackbets, så slipper du lacka det också. Då är betsen redan blandad med lack. Det ser inte lackat ut heller. Annars finns det bets på påse som du blandar ut med vatten. Sen lackar du med betslack ovanpå. Finns på samma ställe som du köper betsen och med olika glansvärde.

• MotherOfTwo

Dom kommer garanterat ha koll på den affär du köper färgen.
    Jag skulle inte välja lackbets utan betsa med en bra bets (inget pulver man blandar med vatten) och klarlacka efteråt. Det är inte så lätt att betsa som många tror. Risken är att det drar in olika på olika ställen vilket resulterar i att det ser flammigt ut. Men väljer man en bets som kostar lite mer så är min erfarenhet att det blir bra.

Klarlack heter den lack som er helt genomskinlig. Välj matt och du inte vill ha ett "lackat" utseende.

Jag förstod inte vad du var orolig för men du måste slipa bort ALL lack annars kommer du inte att få ett bra resultat. Hade ytan inte varit lackad hade det räckt med att rugga upp ytan. Skulle du måla med en lackfärg så hade det också räckt med att rugga upp ytan. Men nu när du skall betsa så måste ytan vara trären (dock kan den vara färgad av betsen).

• Limefrukt
    MotherOfTwo skrev 2008-11-03 22:33:42 följande:
    Dom kommer garanterat ha koll på den affär du köper färgen.Jag skulle inte välja lackbets utan betsa med en bra bets (inget pulver man blandar med vatten) och klarlacka efteråt. Det är inte så lätt att betsa som många tror. Risken är att det drar in olika på olika ställen vilket resulterar i att det ser flammigt ut. Men väljer man en bets som kostar lite mer så är min erfarenhet att det blir bra.Klarlack heter den lack som er helt genomskinlig. Välj matt och du inte vill ha ett "lackat" utseende.Jag förstod inte vad du var orolig för men du måste slipa bort ALL lack annars kommer du inte att få ett bra resultat. Hade ytan inte varit lackad hade det räckt med att rugga upp ytan. Skulle du måla med en lackfärg så hade det också räckt med att rugga upp ytan. Men nu när du skall betsa så måste ytan vara trären (dock kan den vara färgad av betsen).
    Varför skulle du inte välja lackbets?

PS det är skillnad på lackbets och betslack. Lackbets är bets blandad med lack, medan betslack är den klarlack du lägger ovanpå...
  • MotherOfTwo

Limegrön:
    Jag skulle inte välja lackbets för att jag vill själv välja vad jag vill lacka med (glans osv).
    Betslack är nog bara ett försäljningsknep att sälja en klarlack som passar till just den betsen som leverantören säljer. Du kan ju lacka med vilken lack du vill om pigmentet trängt in i träet.

• Limefrukt

Jo, visst kan man välja vilken lack som helst ovanpå, ville bara säga att betslack och lackbets är två skilda saker... Inget illa ment!
    Jag tycker i alla fall att det är praktiskt med lackbets, om man vill ha allt klart på en gång. Och så slipper man köpa flera olika burkar. Jag har tillräckligt med målarfärgsburkar hemma ändå...

Svar på tråden Måla om möbler?