• Lilla söta

Mensvärk två veckor innan mens?

Jag går här hemma och funderar på min kropp som blivit så mysko under den senaste tiden, och jag hoppas att något kan svara på mina frågor. Tidigare har jag alltid haft mensvärk en vecka innan mensen väl kommer igång, men nu under de senaste två månaderna har jag haft ont i två veckor. Detta borde ju då betyda att jag har ont från äl fram till mens, är det normalt att det är så? Det känns så konstigt att den helt plötsligt ändrat på sig. Jag har även fått MASSOR av finnar i ansiktet under de senaste månaderna, jag har aldrig haft så här mycket finnar förut och jag känner mig som en tonåring igen. Kan det vara mina hormoner som spelar mig ett spratt?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Mensvärk två veckor innan mens?
  • Sessilou

Känner igen mig på allt du skriver. samma här. Får ont redan innan ÄL och fram till mensen kommer. Så jobbigt. Har oxå fått massa finnar och uppsväld mage.
    Tror nog att det är hormonerna som är igång, och att bebisgörandet stressar kroppen på ett omedvetet plan. Nog fullt normalt men jobbigt är det.

There is no spoon=)
  • Cimani

Hände mig senaste månaden också, var övertygad om att jag var på smällen, men se det var jag INTE.... suck

• missya

Känner också igen mig. Hade inte alls några farliga PMS besvär förut men helt plötsligt ändrade det sig och nu har jag mensvärk, ont i svanken och ont i huvudet från och med äl till mensen.
    Trodde det bara vara just den månaden det var så men nu har jag haft det i ett halvår, fast det behöver inte betyda att du får det

Take care

• denna där

Jag känner jättetydligt av ÄL och har ont av det, sedan släpper det inte direkt....blir jättegasig och bubblig i magen och sedan kommer mensvärken och mensen...sedan har man 2 veckors ledighet innan det börjar om...har alltid haft det så!

• Cimani

Någon som vet varför man plötsligt kan få det så när man inte vanligtvis brukar ha det? Om man inte är gravid alltså

• Lilla söta

Tack för era svar! Jag har varit bortrest ett tag så jag såg inte att ni svarat förrän nu. Vad skönt att jag inte är ensam om mina konstiga symtom. Cimani, jag har samma fråga som du, jag undrar också varför man helt plötsligt får det så här när man inte haft så innan? Är det något att gå till gynekologen för, eller är det helt normalt att kroppen ändrar sig så här? Det känns så jobbigt att behöva gå runt och ha mensvärk halva månaden, iallafall om jag inte vet om det är normalt eller inte. Men, men, jag vänjer mig nog Än en gång, tack för att ni svarat

Kram

• saltflingan

Har ni slutat med p-piller eller andra hormoniella preventivmedel för några månader sedan? För det är vanligt att kroppen då börjar bete sig annorlunda, antagligen för att kroppen då äntligen är helt fri från inverkan av de tillsatta hormonerna.

Se det som något positivt för då vet ni när ni har äl och slipper fundera över det. Ett tips är att varje dag skriva ner vad som händer i kroppen, efter några månader har man lärt sig tolka kroppens signaler och man slipper gå och vara skengravid när det bara är vanlig pms.

• Lilla söta

Hej spökplumpen, nej jag slutade med p-piller för nästan exakt 1 år sedan eftersom jag ville vara fri från dessa hormoner ett tag innan vi startar bebisverkstaden. Så för mig är det nog inte det som spökar. Tack för ditt tips, det låter som en bra idé. Du har rätt, det finns ju så mycket positivt i det här också. Jag ska försöka att se det istället för att intala mig att det är något fel på min kropp. jag har ju ägglossning, och det är ju UNDERBART

• Lilla söta

Är det något som vet varför man får mensvärk innan mens? Vad är det som händer i livmodern då?

Tack för alla era svar, det känns så skönt att veta att det är helt normalt att ha det så här. Jag får väl acceptera att kroppen ändrar på sig ibland, och att det är helt normalt. Kvinnokoppen är ett mysterium

• Lilla söta

Tack, där fanns det verkligen massor av bra information

Svar på tråden Mensvärk två veckor innan mens?