• MASS

Malariatabletter i Sydafrika?

Jag och sambon ska åka till Sydafrika. Var och vaccinerade mig och fick då även malariatabletter utskrivna av läkaren eftersom vi ska vara 2 dagar på safari i ett område i sydafrika som räknas som lågriskområde för malaria.
    Sedan dess har jag hört väldigt skillda meningar om man behöver äta tabletter eller inte. Vissa läkare verkar tycka att man absolut ska göra det, andra tycker att man inte behöver det och vissa tycker att om man är där en längre tid så ska man äta.
    Någon som har varit där?? Vad gjorde ni? Och ni som har ätit malariatabletter, fick ni mycket biverkningar?

• Svar på tråden Malariatabletter i Sydafrika?
  • bernhardina

Hej,

Om det bara är två dagar så varför inte äta profylaxet? Det kan ju vara värt det, det är ju inte så roligt att ha malaria...

Antar att ni har fått Malarone-tabletter? De tror jag har mindre biverkningar än Lariam.

Jag har själv inte varit i Sydafrika, men i Östafrika ett halvår (högriskområde för malaria). Vi var tre som åkte tillsammans, alla hade fått Lariam utskrivet.
    En fick svåra biverkningar (yrsel, synproblem m.m) som gick över när han slutade med Lariam. Han åt sedan Malarone resten av vistelsen, och det gick bra.
    En fick lätta biverkningar (kommer inte ihåg riktigt vilka..) som också gick över när han slutade. Han blev aldrig myggbiten, så han tog faktiskt inget profylax sedan.
    Själv åt jag Lariam hela tiden, och fick bara lite mardrömmar som biverkning. MEN, jag fick malaria ändå. Antagligen var just de parasiterna jag fick resistenta mot Lariam...

• MASS

Ja, de e ju de också att man kan ju få malaria även om man äter tabletter. Och biverkningarna verkar ju som sagt inte så roliga. Vi har fått malarone utskrivna.
    Det är ju inte så många dagar vi ska vara där och just därför känns de ju inte så kul om man äter tabletterna och får massa biverkningar så man inte kan njuta av safarin... Men samtidigt e de ju inte så kul att få malaria heller!
    Vad får man för symtom om man får malaria? Och vad gör man åt det??

• Savanna555

För de flesta områden i Sydafrika behövs inte malariaprofylax, men om ni ska till de västra delarna (tex Kruger NP) skulle jag rekommendera er att ta det. Den rekommendationen har jag fått av läkare både i Sverige och Sydafrika. Det varierar lite beroende på säsong, men varför chansa?

Jag har ätit Malarone de gånger jag varit där och det har fungerat bra. Naturligtvis finns det biverkningar, men risken att känna av dem verkar vara mycket mindre än med tex Lariam. Jag har inte märkt något alls och jag kan inte minnas att jag träffat någon som pratat om det heller.

Det viktigaste är dock att man försöker minimera risken att bli biten. Kruger NP ligger som sagt i ett lågriskområde, men täck armar och ben på kvällarna och använd myggmedel. (Ett tips är att köpa det på plats, tex Peaceful Sleep som folk brukar rekommendera.)

• bernhardina

Malariasymtom kan vara lite olika.
    För mig började det med hög feber och huvudvärk, sedan kom häftiga diareer och kräkningar. Om man har malaria så är det inget man missar så att säga...
    Man går till närmsta sjukhus/ läkarmottagning och ber att få ta ett blodprov för att påvisa malariaparasiter. Det brukar gå rätt fort att få svar och har man malaria får man tabletter som oftast ska tas under fem dagar. Man brukar känna sig bättre när man har tagit första tabletten, men hela dosen ska tas, för att man ska vara säker på att alla parasiter är borta.

• MASS

Usch, nej de låter ju ingen höjdare med Malaria alltså. Men om man börjar äta Malarone och känner att man mår pyton av dem och slutar me dem, försvinner biverkningarna fort då?

Känns som sagt var dumt att chansa, även om det är ett lågriskområde. Sen har vi också fått rekommendationer att köpa myggmedel på plats. Svenska "mygga" biter nog inte så bra på myggorna där nere=)

• Sirling

Jag har varit i ett malariaområde ett par dagar utan att äta tabletter eftersom jag skulle vara där så kort tid och det var inte i myggsäsong riktigt heller. Jag har däremot ätit Lariam för andra resor utan problem, men min syrra blir lite knäpp av dom. Hon har haft malaria och fick det trots att hon åt förebyggande medicin, så det finns ju inga garantier trots medicinen.

Svar på tråden Malariatabletter i Sydafrika?