• Anonym (Hannah)

Betalar vår middag med jobbkortet.

Var ute med min pojkvän som jag träffat ganska nyligen. Erbjöd mig att betala middagen, men han avböjde. Hittade nyligen det kvittot från "vår middag" där det var tydligt att hann skulle ta det på hans företag. Alltså han hade skrivit det som en representation och tänker låta företeget betala. Och nej det är inte hans egna företag, utan han är anställd. Jag blev skitarg och ledsen. Tycker dessutom det är snålt när han ger sken av att han betalar..Hanhar tidigare sagt att han inte betalar egna privata grejer med det kortet.

• Svar på tråden Betalar vår middag med jobbkortet.
  • SolOchSnö

Men han får ju betala förr eller senare om han tar privata utgifter som representation om företaget inte är med på det... Jag menar att chefen inte blir så glad om det kommer fram.

Det kan ju också vara så att han har som en informell anställningsförmån att få ett antal privata middagar per år men det tror jag är på gränsen till skattefusk fast det skulle kanske kännas bättre för dig.

Säg till honom att du har sett kvittot och fråga om han brukar låta företaget betala.

• Anonym

det är nog ganska vanligt att man anväder samma kort privart som på jobb, sen när månaden är slur så betlar man allt privat enligt fakturan.

• Anonym

Endel företag betalar sina anställda lite för dåligt och ger dem istället ett kort för att slippa sociala avgifter.
    Det kan vara så att han har en deal med chefen om att det är ok.

• Anonym (Hannah)

Ja dålig lön har han knappast och jag såg att han skrivit ett annat mansnamn och företgsnamn på baksidan. Inte så att jag skall tjalla. Men dels tycker jag det är dålig stil att låta företaget betala privata utgifter, dels låta mig tro att han är generös och så betalar han inte ett korvöre själv. Eftersom han dessutom sagt innan att han betalar privata utgifter själv så känns det som han ljugit mig rakt upp i ansiktet. men visst tänker jag ta upp detta med honom.

• Anonym (Dude)

Det finns lösningar där det är okej för företaget att man representerar mot avdrag på bruttolönen. Skattmasen kan ha åsikter om det hela om det inte rör sig om en kosher representation men det behöver inte nödvändigtvis betyda att han blåser arbetsgivaren.

• danitra

Det är så vanligt att folk betalar med företagskort vid privata tillfällen att jag nästan tar förgivet att dom har en deal med företaget. Kanske att det dras från lönen, det som användes vid privata tillfällen?

danitra.blogg.se - läs den, den är skitbra!
  • Anonym (kort/kort)

Det är inte ovanligt att jobb-kortet faktiskt är ett privat kort. Företaget betalar årsavgiften men det är den anställde som ligger ute med krediten och får redovisa utläggen för att få pengarna som skall användas för att betala det som är företagets utgifter.

Nu vet jag inte om det är så för TS dejt.

Det är ibland just det att anställda slarvar med redovisning och använder företagets kort till privata utgifter som motiverar företagen att låta de anställda ha privata kort istället.

• Anonym (Dude)

CeciliaB skrev 2008-11-02 00:39:35 följande:

Fattar inte alls va de skulle spela för roll??
    Jag förstår mycket väl att inte alla vill ha en partner som stjäl ifrån arbetsgivaren. Är det okej att plocka pengar ur kassan om man jobbar på konsum? Är det okej att ta med sig leksaker hem om man jobbar på dagis?
  • Anonym (Hannah)

Problemet för mig är ganska tydligt. Han har tidigare sagt att han sparar kvitton för att jämföra med kontoutdragen och som sagt separerar privata utgifter från jobb. När det nu visar sig att han ljuger för mig(sedan vet jag inte hur han gör varje gång), Men det faktum att han ljugit för mig känns inte bra. Hur vet man då att han inte ljuger om annat?

Svar på tråden Betalar vår middag med jobbkortet.