• Peztis

Arbetsgivare som tar kreditupplysning?!?!

Såg på TV4 precis om en kille som inte fick påbörja sin provanställning som säljare på Kontorab för att han hade ett lån på 40.000:-...

Kan någon förklara för mig vad en arbetsgivare har med det att göra?
    Jag fattar ingenting!

• Svar på tråden Arbetsgivare som tar kreditupplysning?!?!
  • Wolfhound

Hm...Kan det vara så att efter provanställningens slut skulle killen bara få provisionslön. Därmed en osäker inkomst och då blir det svårt för honom att betala av lånet. Dom flesta sälljare har provisionsbaserade löner.

• Peztis

Men vad har arbetsgivaren med det att göra?
    Jag förstår om en långivare blir osäker på en som provanställs med provisionslön (de sa inget om att han skulle ha provisionslön eller ej).

• Pallas

Öh, va? Det låter ju helt vansinnigt? Eller jag kanske missar nåt här?

• Pallas

Hitatde detta:

"Trenden pekar mot att det blir allt vanligare att arbetsgivare tar kreditupplysning vid nyanställning, särskilt inom branscher där de anställda handskas med kontantkassor eller värdefulla varor. Securitas Värde anställer aldrig någon med betalningsanmärkning.

Falck Security anlitar bemanningsföretaget Kompetensförsörjning, KFG, vid rekryteringar. KFG tar även in kreditupplysningar rutinmässigt efter medgivande från den sökande. Om någon har en betalningsanmärkning tittar man närmare på omständigheterna och gör sedan en bedömning.

Albrekts guld med 35 butiker över landet tar rutinmässigt kreditupplysning på de personer som är kvar i andra omgång-en vid en rekryteringsprocess."
    alla.lo.se/reportage.asp

• Peztis

Nä, jag tycker också att det verkar helt vansinnigt! Jag förstår bara inte vad en arbetsgivare skulle ha med mina eventuella lån att göra.

• Peztis

Jag förstår om vissa företag kollar om de är fd brottslingar el liknande... särskilt om det är vaktbolag eller begärliga produkter, men en säljare för kontorsprodukter?

• Pallas

Peztis: Jag antar att det föreligger nån uppfattning om att det går att se vilken sorts människa man är på kontoutdraget. Herregud, hemska tanke...

• Peztis

Men står det egentligen på en kreditupplysning varför man tagit ett lån?
    Jag menar, om jag har ett SEB-lån på 50.000:- så kan det ju vara för att jag köpt bil, till en resa, renoverat huset, köpt möbler...
    Jisses, tur man har jobb med tanke på att man är miljonär i lån!!!

• Pallas

Nä, kan inte tänka mig att det står varför man tagit lån. Men jag vet inte.

• Wolfhound

I vilket fall som helst verkar det helkonstigt! Som sagt var, tur att man har ett jobb! Det måste vara någon ny "regel" för när jag bytte jobb för några år sedan, hade jag skulder.

Svar på tråden Arbetsgivare som tar kreditupplysning?!?!