• Rövardottern

någon gjort Urologi (röntgen av njurar)

Tänkte bara passa på att fråga om någon annan här gjort denna undersökning.. ska göra den pga av missformad livmoder.. har man det kan det finnas en liten risk att man tex bara har en njure osv....vet inte vad det skulle ha för betydelse ...

Känns just nu som om man är den ende i världen som ska göra sån...

• Svar på tråden någon gjort Urologi (röntgen av njurar)
  • Kängu

Hej!
    Jag har inte gjort den, men hoppas att det går bra och att du får mer information om det.
    Finns det något på infomedica om det?

/K

• jamex

Vid urologi så använder man en bräda med två kupor på och dessa kupor ska alltså spännas fast nedanför magen för att täppa till urinledarna. Jag HOPPAS för din skull att du inte behöver göra det eftersom du och jag inte har samma orsak till varför vi skulle göra röntgen. För det var bland det obehagligaste jag varit med om! Förbered dig på det värsta så känns det säkert mindre för att trodde inte det var någon fara men tji fick jag.....

Lycka till!

• Saknar

Har också gjort sådan röntgen... och jag tyckte det var hemskt! Det är några slags luft kupor som fylls på tills urinröret täpps till. Jag fick knappt luft, men som Jamex skriver, förbered dig på det värsta så mildras det nog...

Lycka till!!

• 3barnsmor35

Jag tror det heter urografi och det är ingen höjdare.
    Det känns rejält när de spänner åt runt en, men det går ganska fort.
    Håller tummarna för dig!

kramar

• Paincake

Jag har också gjort det (men av en annan anledning). Det är inte sååå farligt. Det är lite obehagligt i o m att de spänner så hårt, men andas man med övre delen av lungorna, dvs små, kippande andetag, går det rätt ok. Det tar dessutom inte så lång tid, så det går att uthärda.

Lycka till!

• Fiaflopp

JAg har gjort det ett flöertal ggr pga att jag har dubbla urinledare till ena njuren och därmed haft en hel del infektioner (UVI) som spridit sig till njurarna.
    Jag tycker inte det är så farligt så det är nog väldigt olika hur man upplever det,kan tillägga att jag är EXTREMT rädd för allt annars inom sjukvården.
    Lycka till!

Svar på tråden någon gjort Urologi (röntgen av njurar)