• MissMurrig

El-stöt farligt för fostret???

Jag fick precis en ganska stark stöt av torktumlaren här hemma... Det var en såpass stark stöt att jag fick ett litet brännmärke på fingret. Kan detta vara farligt för fostret? Är i vecka 9, och det gjorde ju inte sååå ont för mig, men tänkte att det lilla hjärtat som slår kanske inte klarar en sådan el-stöt... nu blev man orolig igen...

• Svar på tråden El-stöt farligt för fostret???
  • La Lola

Jag skulle vara mer orolig över att man får stötar av eran tvättmaskin!
    Oavsett om man är gravid eller ej alltså!

Något verkar vara felkopplat!

//3 år tog det - jag ska bli mamma igen
  • La Lola
    La Lola skrev 2008-11-01 15:29:11 följande:
    Jag skulle vara mer orolig över att man får stötar av eran tvättmaskin!Oavsett om man är gravid eller ej alltså! Något verkar vara felkopplat!
    förlåt, torktumlare
    //3 år tog det - jag ska bli mamma igen
  • MissMurrig

Jag ringde till sjukvårdsupplysningen, och hon sa åt genast till akuten. Så det gjorde jag, men när jag kom till gyn så skickade de hem mig, och sa att de säkert hade överdrivit och att det nog inte var någon fara. Och om det har hänt något kan de inte göra något åt det, men det är ju lite jobbigt att gå och oroa sig och undra.

Ang. torktumlaren så är det inte "vår" tumlare, vi bor i ett hyreshus. Men jag har skickat ett klagomål till familjebostäder om dehär. Och vi kommer nog skälla ut dem på måndag, för det jag gick igenom idag med oron och sjukhus-vistelsen är inte OK..

• mammatillMilo

Fick en el-stötsom gick genom hela kroppen i v 10 och då åkte jag upp o kollade VUl.Blev jätte orolig men det hade inte hänt nåt med bebisen..

• fabi

jag fick en el-stöt när jag väntade min älsta då var jag i v.34. men det var ingen fara.....hon är fullt normal, om man frånser att hon är 9 år och skit jobbig :)

• Paulin
    MissMurrig skrev 2008-11-01 12:31:02 följande:
    Jag fick precis en ganska stark stöt av torktumlaren här hemma... Det var en såpass stark stöt att jag fick ett litet brännmärke på fingret. Kan detta vara farligt för fostret? Är i vecka 9, och det gjorde ju inte sååå ont för mig, men tänkte att det lilla hjärtat som slår kanske inte klarar en sådan el-stöt... nu blev man orolig igen...
    Jag vet att tråden är gammal men hittar den när jag söker på elstöt och gravid så vill att andra ska se det jag nu skriver.

Jag fick en stöt från ett naket eluttag i väggen här hemma när vi renoverar bebis rum nu den 30e dec och är i vecka 32.

Oavsett om man är gravid eller ej så ska man alltid till akuten om man fått en elstöt. 
    De kommer förmodligen tyvärr prioritera mamman först och kolla upp barnet sen.
    De kollar EKG på mamman och ser så det är normalt.
    Sen tar de mammans blodprov och kollar så inga enzymer frigjorts som det gör ifall man skadat något invändigt vid en elchock.  

När blodprovet är gjort så gick jag själv upp till gyn på förlossningen och fick kollat CTG kurva som mäter barnetshjärtljud och sammandragningar, blodtryck på mig togs, allt för att se så allt var ok och normalt.

MAN SKICKAR INTE HEM nån som söker för elstöt, de på gyn som gjort de som en annan här i tråden skriver, är nog inte utbildade nog för att kunna avgöra en sån sak. 

De på akuten visste typ inget om vad man gör med ett barn i magen vid elstöt, och de på förlossningen visste inte vad man skulle göra med mig som fått elstöt och var gravid..Så se till att fort som attan få kollat EKG och blodprovet och bränn sen iväg till förlossningen och kolla hjärtljudet och så på bebbe. Känner ni sparkar från barnet efter stöten så kan ni va lugnare, men ändå. Bättre kolla så man vet att allt är lugnt. JAG HAR ALDRIG VARIT SÅ RÄDD som jag var här om dan när jag åkte in. Helt maktlös och visste inget alls om vad som kunde hända, och ingen hjälp fanns att få då det tydligen inte finns nån direkt forskning i ämnet. 
    Elstötarna satte igång en massa sammandragningar och min stress och att jag grät och var så orolig gjorde ju inte saken bättre heller. Det gick ut över både mig och barnet. Jobbigt va ju också att killen ju tagit en öl under tiden som vi rev tapeter och grejer så jag fick köra 4 mil till akuten med honom i passagerarsätet. (Kanske va bra till viss del får då fick ja tänka på annat... :P) 
    För övrigt har killen från o me nu öl, vin och spritförbud ifall att.. haha.

• joziedozie
    Jag fick en elstöt i vä hand direkt från en elkontakt (kändes en bit upp på armen) då jag tapetserade om i sovrummet. Klant som jag var, hade jag glömt att stänga av elen i huset. Gjorde ont, men drog undan handen reflexmässigt snabbt. Kände ingenting efteråt. Ringde sedan sjukvårdsupplysningen och där sa de att det inte är någon fara om inte elen gått IGENOM kroppen. Alltså från t.ex ena armen och ut i andra för då kan elen ha vandrat genom hjärtat. De rekommenderade mig att ringa till BM på förlossningen då jag var i v.25 och hon sa också att det inte var någon fara.
    Självklart ska man åka in om man blir orolig, men har man inte tuppat av eller känner några symtom från elstöten efteråt så tycker jag att man kan vara lugn. Känn efter om barnet sparkar också.
    Ville bara dela med mig för jag själv blev nervös när jag läste ovanstående inlägg.
Svar på tråden El-stöt farligt för fostret???