• Väntarochlängtar

När kan man börja ha våningssäng??

När kan man börja ha våningssäng till barnen?

På IKEAs hemsida står det att rekommendationen är från 7 år :-O

När började ni ha våningssäng till era barn? Mina är nu 3,5 år, är det för tidigt?

• Svar på tråden När kan man börja ha våningssäng??
  • minnapinna

Min första reaktion är: nej, det är inte för tidigt. Bara man har stödbräda så borde det väl gå? Och såklart att de kan ta sig upp och ner själva för stegen.

• Väntarochlängtar

Minnapinna- vad är en stödbräda? men du den som sitter i själva sängen så de inte ska trilla ner?
    Klättra är de ju bra på

• Cornellia

När jag var 5 har jag för mig att jag lyckades trilla ner och få en kraftig hjärnskakning. Så det var för tidigt för mig.

• LuMa

3,5 känns i tidigaste laget.
    Men, vet man garanterat att dom hålls i sina sängar hela natten och inte behöver upp och kissa eller nåt så kan det ju säkert funka.
    Jag skulle inte våga.

• momster

Tror min son var 3,5-4 år då han fick sin loftsäng, han hade kvar den vanliga med i början men det gick bra.

• Kina79

jag tycker inta man kan säga nån speciell ålder, utan jag tycker det beror på barnet. Hur bra barnet klättrar, både i vaket och i halvsovande tillstånd. Hur många gånger per natt barnet vaknar och om barnet i så fall klättar ner eller ligger kvar o ropar.
    OM barnet vill sova i våningssäng.

Det finns många faktorer som spelar in. Det man ska ha  i åtanke är att man kan skada sig rätt rejält om man trillar ner.

Min stora tjej var 4 när hon hade våningssäng med lillasyster. De hade den minsta från IKEA, Mydal.
    Den hade de i 5 månader.

• Indillia

Vår dotter var nog 3,5-4 år när hon fick våningsäng och sov där uppe.

• Väntarochlängtar

Vi köpte en "Kura" säng och det är som en miniloftsäng.. En sover uppe och den andra på golvet, så blir inte fallet så högt om olyckan skulle vara framme..

Svar på tråden När kan man börja ha våningssäng??