• denna där

Konstant hes, utan förkylning

Min son 7 år har den senaste tiden blivit hesare och hesare och rösten är knappt hörbar emellanåt. Han måste nästan skrika ut orden när det är som värst. Det går lite upp och ner hur hes han är men hes är han alltid.
    Ungefär som när man håller på att tappa rösten...

Vad kan detta bero på?

• Svar på tråden Konstant hes, utan förkylning
  • Nufsan

Kontakta vc och be att få remiss till öron/näsa/hals!

Min dotter var också jättehes när hon var liten och lät alltid som att hon hade skrikit.

Vi kom till öron/näsa/hals och där kollade dom stämbanden som var helt okej! Nu var hon 3 år när vi var där. Dom sa till oss att dom skulle ge oss remiss till en logoped om det fortsatte, men ju äldre hon blev ju bättre blev rösten och idag är hon 12 år och inte alls så hes längre.

Det kan ju också vara så att man kan få knutor på stämbanden om man överanstränger rösten. Hur länge har han varit hes?

♥ღ♥Mamma till världens bästa tjejer: Moa 9403, Matilda 9610 och lilla Jonna 0710♥ღ♥
  • denna där
    Svar på #1
    Nufsan skrev 2008-11-01 13:12:27 följande:
    Kontakta vc och be att få remiss till öron/näsa/hals!Min dotter var också jättehes när hon var liten och lät alltid som att hon hade skrikit.Vi kom till öron/näsa/hals och där kollade dom stämbanden som var helt okej! Nu var hon 3 år när vi var där. Dom sa till oss att dom skulle ge oss remiss till en logoped om det fortsatte, men ju äldre hon blev ju bättre blev rösten och idag är hon 12 år och inte alls så hes längre.Det kan ju också vara så att man kan få knutor på stämbanden om man överanstränger rösten. Hur länge har han varit hes?
    Han har nog varit hes i över ett år...fast jag har inte reagerat så mkt på det förrän nu när det blivit värre...
    Sen ska man ju inte googla för som den hypokondriker jag är så fick jag första träff "stämbandscancer"...

Jo jag får kontakta VC men inte just nu så därför frågade jag här först
  • Nufsan

Ja visst är det lätt att tro det värsta, men vi får hoppas att han överanstränger rösten och därför fått knutor

Lycka till iaf!

♥ღ♥Mamma till världens bästa tjejer: Moa 9403, Matilda 9610 och lilla Jonna 0710♥ღ♥
  • Max mamma

Min Max har åxå varit hes i perioder.
    Har varit i kontakt med hans dr. om detta.
    Han säger att om barnen använder rösten (helst pojkar 7-11 år) "fel" så kan man bli hes ett tag,men det är inget beståeende.
    Pojkar i denna ålder är ju ganska högljudda,då är det lätt att dom använder sin röst "fel".
    Om det pågår ett längre tag (sitter i hela tiden) så ska man ha en reiss till en logoped som kan hjälpa barnet med rösten.
    Man kan åxå komma i håg att på minna barent om att inte anstränga rösten/inte skrika .

Om ditt barn har varit hest 1 år tycker jag att du ska be om en remiss,eller iaf vända dej till VC eller liknande för att få ett utlåtande.
    I bland kan dr. välja att gå ner igenom näsan med en liiiiiiten kamera för att titta ner i halsen /på stämbanden.

Kram & lycka till.
    Camilla

Svar på tråden Konstant hes, utan förkylning