• Prinsessan Viktoria

Hur är era 6 månaders?

Hejsan!
    Har inte startat denna tråd för att jämföra mer av nyfikenhet och på kul.

Hur är era 6 månaders?
    Vad gör de?Vikt/längd?

Vad gör ni om dagrna för att stimulera de små liven?

Min son är 6 månader, vägde sist på bvc 7590g och var 68 lång.
    Födelse vikten var 4815g mätte då 52 cm.

Han älskar sång och rams stunderna vi har på dagarna, blir galet glad av att titta på teletubbies,avgudar fortfarande sin spegelbild, har blivit aningen mammig och är blyg för bekanta.

Han har börjat ta sig fram på de mest underliga sätt- rullar,ålar och vrider och vänder. står ibland på alla 4 och gungar.Har komit på hur gåstolen fungerar, myser massor i sin bumbo och verkar ha kommit på att han har en tunga. Hans ljudeffekter har förändrats drastiskt och om jag tyckte jag fick ont i halsen av att lyssna på honom förut är det inget emot nu.
    Dreggel i floder  tyderväl på tänder...och han stoppar ju ALLT i munnen så det är väl en tidsfråga....

Han äter som en liten "slasktratt", allt går ner i ungen ha ha ha...matfrisk och helt galet förtjust i nya saker.

Hoppas på att detta blir en rolig tråd där vi kan tipsa varndra om aktiviteter med barnen samt skriva av oss om deras utveckling !

Oliver -2008 04 27 vem kunde ana att vi skulle få så mycket att älska?
  • Svar på tråden Hur är era 6 månaders?
  • marzieh

Hej
    min son blir 6 månader om en vecka . han var 8300 när han var 5 månader och 11 dagar och 70 cm. han är jätte jätte aktiv, så alla bara undrar var kommer energin ifrån?
    gåstolen är hans bästa kompis och på nåt sätt min hjälpmedel.
    han åla runt , nästan hela lägenheten , ibland när jag är i köket och han är på golvet med sina leksaker, så ser jag honom plötsligt bakom mig,
    jag vet inte om han är mammig eller pappig , men när min man kommer hem från jobbet, då blir han jätte glad ( alltså glad , menar jag).
    jag ammar honom , han kan bestämma själv när han vill ha mammas mjölk. jag ger mat också, på torsdagar går vi till öppna förskolan och om det är bra vädret promenerar vi vid sundbybergs lötsjö.
    han hatar bil. när han sitter i bilen , blir det bara skrick.

• Carinamamma84

Min son var 5810g och 62cm när han föddes
    Han var 7230g och 65,5cm när han var 2mån
    Nu blir han 3mån den 14 nov och då får jag se hur mkt han väger då tror nog 800g

• mag86

min dotter blev 6månader i måndags. Hon är 67cm lång och väger 7450g. när hon födes var hon 50cm och vägde 3405g. För att aktivera henne brukar jag ofta vara ute i lekparker och gunga. Är även inne på tex trollskogen och parkleken i Kronobergsparken. Hon kryper och har senaste veckorna börjat ställa sig upp mot soffan och tv-bänken. Det är mycket energi i henne så man har fullt upp med att leka med henne och springa efter och ta emot om hon faller. Hon suger på allt och alla. Provar att stoppa allt hon ser i munnen. Går även på en föräldra grupp en dag i veckan. JAg ammar henne och försöker även få i henne lite gröt och mat varje dag. Hon är dock inte så super intresserad av mat. Börjat ge välling vilket hon dock gillar! Även hon hatar bilen!! Gall skriker då! Så jag tar gärna emot tips om hur man kan göra för att det ska bli bättre. Och nätterna är jobbiga. Hon vaknar många gånger och gråter!! VEt inte om det är mardrömar eller vad??

• MalinÖberg

Min son Milton blir 6 mån den 18 nov. Han vägde 3400 å va 50 lång då han föddes, nu är miraklet 70 cm och väger 9600gr.  Han är en nyfiken kille som inte undgår något...... ögonen är som klot ochhan vill titta på ALLT. Älskar att sitta i baby sittern å hålla i leksaker å bita på dom , samtidigt som han tittar på tv..... Harköpt en teletubbies film igår å ska se om han gillar den Han tycker även om att ligga på ett täcke å leka. Är lite av den lata typen så att åla och krypa är inte ens på gång tror jag, men man vet ju aldrig....
    Han har alldeles nyss blivit stark i benen så man kan hålla upp honom och han står med benen, förr va dom som spaghetti Han älskar även sin hopp gunga som han har. Ljuden som kommer nu är så så söta... vill spela in alla ljud så man har kvar, men det är lite svårt. Han älskar att sitta i mat stolen och banka hårt i bordet   Visst är det underbart att se ens eget barns framsteg ?
    Sover era barn bra på nätterna? Har dom egna rum?
    Milton sover ganska oroligt ibland och vill ha  mobilen ovanför sängen på för att komma till ro, ibland får jag starta om den femti elva ggr per natt och det är ganska små jobbigt. Hoppas det blir bättre. Vi ska flytta till vårt hus i slutet av denna månad å då ska han få sitt eget rum hade jag tänkt, kanske sover bättre då

• MalinÖberg

Mag86.... våra barn va lika stora nästan då dom föddes   Å vilken bra ide att vara i lekparken å gunga, har inte kommit på det än, har väl tyckt att han är för liten, men det är han ju inte.

• Fr1dlyst

Sonen är 6,5 månad och vägde 3435 gram till sina 50 cm vid födslen. Nu är han 72 cm och väger ca 8 kg. Krupit och ålat har han gjort sen han var 5 månader. Nu kryper han enbart och har börjat resa sig upp utmed möbler.
    2 tänder har kikat fram de sista veckorna så humöret har inte varit på topp. har blivit många långa barnvagnsprommenader- det är bara då han är nöjd.

Det bästa han vet är att krypa omkring och undersöka saker på golvet. Hunden och katterna är roliga lekkamrater.

Han sover tyvärr inte bra om nätterna, men tror det kan bero på tänderna också.

Ler alltid när okända människor pratar med honom, så har inte blivit blyg än :)

Axel 080415
  • Fr1dlyst
    MalinÖberg skrev 2008-11-07 10:28:38 följande:
    Mag86.... våra barn va lika stora nästan då dom föddes   Å vilken bra ide att vara i lekparken å gunga, har inte kommit på det än, har väl tyckt att han är för liten, men det är han ju inte.
    Kan man sätta dem i babygungan i lekparken nu?
    Axel 080415
  • MalinÖberg

i en vanlig gunga är han för liten, men baby gunga med rygg stöd tror jag väl inte..

• mag86
    Svar på #5
    ja, hon älskar att gunga:) mmm precis man får ju använda bebis gungan som har stöd. Men det blir alltid mkt skratt i gungan. och det är ju ett så enkelt sätt att få komma ut och göra något.
  • Isabelle080808

Min dotter vägde 4515g o 54cm lång vid födseln. NU väger hon 7150g o är 65cm blev 3mån den 8/11

=)

What Goes Around Comes Around
  • Babybalo

Isabelle080808, det var 6-månadersbebisar TS frågade efter!

• Carinamamma84
    Svar på #12
    Du att du orkar lägga dig i tror du man åker in om man inte tar precis den månaden
  • Glenny

Min skrutta fyller 6 mån 12 nov och vägde 4200g och var 53 cm när hon föddes. Nu är hon 68 cm och 7850g tung. Hon har varit superstark i benen sedan hon var 2 månader och började åla runt när hon var 5 mån. Nu tar hon sig runt i alla rum, och snabbt går det. Hon följer alltid efter numera. Hon kommer upp på knänen ibland, men verkar vara nöjd med sin ålande teknik. Sitta utan stöd gör hon bara korta stunder innan hon ramlar åt sidan. Hon vill gärna öva sig på att stå upp och kan stå själv om hon håller i tex barnstolens ben. Hon älskar sång och ramsor och börjar digga med huvudet när hon hör musik. Ibland vinkar hon med handen när någon säger hej till henne, men jag vet inte om det är medvetet eller om det bara varit sammanträffanden. Även hon älskar att gunga i babygungan i parken ( vi har en liten kudde bakom ryggen för extra stöd) och hoppgungan är poppis med. Smakisar började hon med vid 5 mån och äter med god aptit. Både gröt och puréer. Hon gillar vatten och har precis fått prova välling. Jag ammar fortfarande men det börjar trappas ned naturligt i och med att hon äter mer och mer riktig mat. Senaste 3 veckorna har vi knappt fått sova för hon vaknar typ varannnan timme på natten. Vi har börjat med att ge en flaska tillägg vid 5-tiden och se till att hon ligger i sin spjälis hela natten och inte hos oss efter råd fr BVC. Det funkar nu bra att somna om själv i egna sängen (står bredvid vår säng), men vaknar gör hon fortfarande. I helgen fick vi lite längre sovpass dock så kanske att det är på bättringsvägen. Upptäckte en tand som precis spruckit igenom idag! förmodligen den som spökat. i övrigt är hon en glad, nyfiken och "pratsam" tjej.

• Eisa

5,5 månad
    7 kg
    68 cm

Leker med saker, skrattar åt tittut, sover ganska mycket, äter mycket, ligger och tittar förundrat, pratar.

När jag säger "var e mamma?" så tittar han på mig och när jag säger "var e nallen?" så tittar han på den. Så duktig

• Babybalo

Carinamamma84! Inlägget var inte riktat till dig utan till Isabelle080808, i all välmening. Jag tror att hon läst fel, eftersom det handlar om sex månaders bebisar. Det finns säkert mängder av trådar för tremånaders också! Bara att leta lite, eller starta en själv!

• Tjofsen

Min Marcus sitter jättebra och jättelänge. Han började krypträna när han var ca 5 månader och vi har sett att han gjort ett krypförsök framåt...men så kom han på hur han skulle sätta sig upp så nu svänger han sig fram genom att sätta sig, lutar sig framåt, spjärnar ut med ena foten och sätter sig lite längre bort (svårt att förklara). Så han kör det. Det går ju inte så fort fram men han kan åla baklänges också.

Han är jätterolig och gör en miljard ljud. Pruttar med munnen, smack-pussar, sjunger med mig mm. Han tokskrattar när man snurrar runt ett varv, eller böjer sig ner, och huvudet kommer upp igen eller när man skrämmer honom och säger BUH! så han nästan hoppar till. Han gillar INTE att man snurrar runt med honom i luften. Han gillar bara när andra saker kommer mot honom. Vill väl känna marken under fötterna, så att säga.

Han äter själv med sked (tar den när jag närmar mig och för den själv till munnen). Han dricker i mugg för har jag pip så tuggar han bara på den och inget händer. Så han håller själv i handtagen och jag håller under muggen .......Men ibland får han kallsupar....*fniss*

Han vet vem pappa är men "var är mamma" funkar inte..hahahaha.

Han kan öppna lådor och observerar massor hur saker och ting funkar.

Han är 9500g och var 3900 när han kom. Vet inte hur lång han är nu....minns inte.

• Hansen

Min son blev 6 månader den 9de nov. väger ca 8300g och är 70cm lång..3730 och 50 cm lång som nyfödd! Han har nyss fått en gåstol som han älskar! har racing och springer fram och tillbaka;)

Svar på tråden Hur är era 6 månaders?