• Anonym (orolig)

Opererad för gallan och har nu diarré och ont i magen, vanligt?

Efter knappt en timme efter att jag har ätit mat så får jag starka magsmärtor och får springa på toaletten och har diarré. När jag har gjort nr2 några ggr så lugnar det ner sig.Är det normalt? Kanske ska tillägga att jag blev opererad i veckan.

• Svar på tråden Opererad för gallan och har nu diarré och ont i magen, vanligt?
  • Anonym (gallan)

Beror väl vad du gjort för operation? Har dom tagit bort gallblåsan helt? I så fall går ju all gallvätska som levern gör rakt ut i tarmen och det gör ju att det finns hela tiden gallvätska som kan sönderdela maten. Det kan ju göra att hela matsmältningsprocessen går fortare och då kanske även tarmen blir mer irriterad av gallvätskan. Tarmen blir känsligare helt enkelt.
    Annars får du ringa sjukhuset eller vårdjouren och fråga.

• Anonym (orolig)

Jag har op bort hela gallblåsan och jag har ju också haft den tanken att vätskan irriterar i magen som gör att jag får diarre. Jag tror inte att det är så farligt men inte kul om det ska fortgå hela tiden för hur ska man då fungera i vardagen?
    Det var därför som jag undrade om någon här på fl har själva varit med om något liknande?

• Anonym (orolig)

ingen annan som har blivit opererad och fick ev. komplikationer efterråt?

• Knastroll82

Jag opererade bort min gallblåsa för ganska precis två år sedan, och har fortfarande de problem du beskriver. Man lär sig leva med det.
    Numer har man stenkoll på var närmaste toalett finns - alltid.

• Anonym (orolig)
    Knastroll82 skrev 2008-11-01 18:03:27 följande:
    Jag opererade bort min gallblåsa för ganska precis två år sedan, och har fortfarande de problem du beskriver. Man lär sig leva med det.Numer har man stenkoll på var närmaste toalett finns - alltid.
    Har ringt sjukvårdrådgivningen och eftersom minsta lilla som jag äter rinner rakt igenom så ville de att jag skulle komma in då det inte ska vara så efter en galloperation.Skriver mer när jag kommer hem hur det gick.
  • Anonym (orolig)

Jag fick imodium utskrivet och något mot illamåendet. Varenda gång som jag äter så får jag som typ gallanfall och får springa och göra nr2 och det luktar...urk och är alldeles gult och knappt så att jag hinner till toan.
    På akuten visste läkaren inget alls kändes det som, men alla värden är bra och ingen inflammation. Åt en smörgås med kokt skinka imorse utan smör och ett glas vatten och har redan fått sprungit tre ggr på en halvtimme med magkramper osv .
    Ingen som vet hur längde det kan hålla på, tänkte om det är tarmarna som rensar sig nu efter all galla som måste finnas kvar eller hur funkar det?
    Verkligen ingen som har haft några problem /komplikationer efter en galloperation och som då gärna även har rättat till sig efter någon vecka?

• Anonym (orolig)

Det är idag knappt tre dagar efter operationen och jag har ätit mat sedan 12-tiden i fredags.

Svar på tråden Opererad för gallan och har nu diarré och ont i magen, vanligt?