fråga din mamma om hur hon känner o om hon själv märkt ngn förändring på stt hon börjar glömma mer o s v. säg att du bara är orolig o vill veta hur hon mår. vanligast av demenssjukdomarna är alhzeimers. det är jobbigt för de som börjar bli dementa när de själv förstår att ngt är fel, då behöver man hjälp o stöd, kan bli deprimerade o känna ångest. en del vill inte förstå att de är sjuka o inte anhöriga iheller. våga ta hjälp om det är ngt som inte stämmer, man kan inte hjälpa att man blir sjuk. men man kan bromsa sjukdomen lite. vet en dam som haft alhzeimer i flera år o fick veta det tidigt att hon hade alhzeimers, hon har inte blivit sämre, hon kände igen mig efter 1år o visste vem jag var o att jag hade 2flickor, så det var kul. men hon är rädd för att bli sämre när hon ser de andra som är mkt sämre än hon. hon sa" ska jag bli som de sen?". förhoppningsvis slipper hon det. när man blir sämre i sin demens kanske man inte kan tala mer som man gjort innan, blir några ord, någon mening då o då, man kommer ej ihåg saker, glömmer vem personer är. klär av sig kläder. en del klarar till sist inte av att äta, behöver hjälp vid måltid.
har ett fall där en syster var hos en kvinna, systern var orolig sa att "greta" kan vi säga att hon hette inte visste om hon ätit något. greta hade varit ute på natten sa grannar till mig. jag visste inte att greta var så dålig, ingen hade berättat för mig, för ett halvår sedan när jag jobba i hemtjänsten där så var det bra med greta. jag sa till systern att jag förstod att hon var orolig o jag skulle hjälpa greta så mkt ja gkunde. jag stanna o gjorde frukost till henne o hjälpte henne med det hon behövde, toalett besök behövde hon hjälp med nu. systern var kvar där o jag sa att jag kom sen igen o jag skulle se till så att hon fick mat o så. jag tyckte synd om systern, tänk att gå o vara orolig att ngt skulle hända greta, hon kanske helt plötsligt inte hitta hem eller det kunde hända henne ngt när hon gick ut på natten. jag sa till hemtjänsten om greta börja bli dement, de sa att hon var på utredning, jag saatt jag visste inte o systern var väldigt orolig o vi måste nog gå dit oftare. nu heter hon inte greta det är påhittat namn. men det är viktigt att dementa får hjälp i tid så att de får boende där de är trygga, att bo hemma är inte så bra när det gått sålångt som i gretas fall.