• lada

för vi som snusar, det är farligt. lte fakta om det

Snus en livsfara för babyn
    Är du gravid och tänker sluta röka?

Låt bli snus och nikotintuggummin.

De kan också döda ditt barn, visar en ny svensk undersökning.

Också farligt för barnen.
    Om mamman röker ökar risken för missfall, dödföddhet och plötslig spädbarnsdöd

Men även snus, nikotinplåster och nikotintuggummin kan vara livsfarliga för spädbarnet.

Det visar en ny svensk studie vid Karolinska Institutet i samarbete med Pasteurinstitutet i Paris, som TT rapporterade om i går.

"Måste avstå helt"
    Om alla gravida och ammande kvinnor helt undvek nikotin skulle plötslig spädbarnsdöd i Sverige nära nog kunna utrotas, enligt Hugo Lagercrantz, professor och barnläkare vid Karolinska Institutet respektive Astrid Lindgrens barnsjukhus.

- En del tror att att det är ofarligt att använda nikotintuggummi och plåster. Men det är nikotinet i sig som är farligt. Man måste helt avstå från det, säger Hugo Lagercrantz.

Fram till 1992, då läkarna började rekommendera att nyfödda ska sova på rygg, omkom omkring 100 svenska barn om året i plötslig spädbarnsdöd. Nu är det ett 30-tal årliga fall.

-De spädbarn som dör i plötslig spädbarnsdöd nu har nästan alla varit utsatta för nikotin, säger Hugo Lagercrantz.

Skulle kunna utrotas
    Den aktuella studien gjordes på möss, men nikotin i barnens blod förefaller orsaka samma sorts blockering i hjärnans receptorer som hos mössen.

När det nyfödda barnet i sömnen får mindre syre, exempelvis vid en förkylning, försämras barnets förmåga att vakna upp om det utsatts för nikotin under fostertiden, enligt studien.

• Svar på tråden för vi som snusar, det är farligt. lte fakta om det
  • lada

jag som trodde att det var lugnt att snusa..
    så nu ska jag och min kille sluta..
    se hur det går..
    det blir lättare när jag vet för vem jag gör det för.

lycka till tjejer

• MammatillO

varför har dom inte "sluta snusa" grupper på MVC då? , det tycker jag är dumt att dom inte har . för jag ville sluta snusa men jag kunde inte men drog ner på snusande iaf , bad läkarna tom kolla på min son efter typiska tecken om han blivit "beroende" och påverkad.

• lada
    Svar på #2
    hejsan!

snusade du under hela din gravitet?
    jag tycker att det är skit svårt att sluta..
    jag är i vecka4+1

har precis fått reda på att jag e med barn..
    såger inte läkaren något?
  • lada

V hjärtar J skrev 2008-11-01 14:51:24 följande:

varför har dom inte "sluta snusa" grupper på MVC då? , det tycker jag är dumt att dom inte har . för jag ville sluta snusa men jag kunde inte men drog ner på snusande iaf , bad läkarna tom kolla på min son efter typiska tecken om han blivit "beroende" och påverkad.
    Svar på #2hejsan!

snusade du under hela din gravitet?
    jag tycker att det är skit svårt att sluta..
    jag är i vecka4+1

har precis fått reda på att jag e med barn..
    såger inte läkaren något?
  • MammatillO
    lada skrev 2008-11-01 14:55:05 följande:
    V hjärtar J skrev 2008-11-01 14:51:24 följande:
    Svar på #2hejsan!snusade du under hela din gravitet?jag tycker att det är skit svårt att sluta..jag är i vecka4+1har precis fått reda på att jag e med barn..såger inte läkaren något?
    Jo det gjorde jag , men jag ångrar det !

Han föddes förtidigt men enligt tester som gjordes var det inte nikotinet som orsakade den förtidiga födseln , Tycker det är för dåliga upplysningar om snusning ! har försökt få tag i studier osv men knappt hittat något .
  • Stephany

Hejsan alla!

En till snusare här... och jag har jätte jätte svårt att avstå från snus.
    Seriöst vet jag faktiskt inte hur jag ska bete mig.
    Önskar att bm eller mvc kunde rekomendera någon sluta snusa grupp.
    Men finns tydligen inga sånna :( eller ja nånting som kan hjälpa en på traven
    iaf så att man lyckas sluta.
    Jag är i v.15 nu så jag måste verkligen sluta..

Har ni lyckats sluta än eller hur är det?

Krams Krams Steph

- BF 27 April 2009 -
  • MammatillO
    Stephany skrev 2008-11-01 15:01:43 följande:
    Hejsan alla!En till snusare här... och jag har jätte jätte svårt att avstå från snus.Seriöst vet jag faktiskt inte hur jag ska bete mig.Önskar att bm eller mvc kunde rekomendera någon sluta snusa grupp.Men finns tydligen inga sånna :( eller ja nånting som kan hjälpa en på traveniaf så att man lyckas sluta.Jag är i v.15 nu så jag måste verkligen sluta..Har ni lyckats sluta än eller hur är det?Krams Krams Steph
    Jag lyckades tyvärr inte sluta snusa :/
  • Leather Cravat

Vem som helst borde ju förstå att all nikotin är farlig för fostret..

• microscopic

jag är i V6 och min barnmorska säger att jag ska trappa ner och sluta i V12 men shit det här skrämmer mig verkligen... Jag slutar nu... kan det ha hängt ihop med mitt MF jag fick för ett halv år sen :O uscchh..

• MammatillO

Leather Cravat skrev 2008-11-01 15:04:55 följande:

Vem som helst borde ju förstå att all nikotin är farlig för fostret..
    Men självklart fattar man väl det !

Men man vill ju se olika studier som gjort angående snus , att röka vet man ju allt om när man är gravid ! Men snus är det dåliga upplysningar om .
Svar på tråden för vi som snusar, det är farligt. lte fakta om det