• Anonym (TS)

Har inte råd med bröllopspresent. Hur gör jag? *hjälp* :(

Har hamnat i en så himla jobbig sits.

Först och främst, jag och min sambo har precis separerat med allt vad det innebär. Jag saknar diverse möbler som jag egentligen skulle behöva, men har inte råd att köpa dem.
    Jag får ekonomiskt bistånd, eftersom att mina föräldradagar är slut, min dotter är för liten för dagis (och vi har inte fått dagisplats). Jag väntar på kursstart i januari, även därför kan jag inte söka jobb nu.

Mitt problem är att min svägerska och bästa vän gifter sig om 2 veckor. Och dom vill ju ha bröllopspresent. Men jag har verkligen inga pengar. Jag har lagt undan pengar till mat som ska räcka denna månad, och utöver det har jag 200kr till nöjen och liknande.

Vad ska jag göra? Jag har inte råd att köpa någon present åt dem! De planerar dessutom att förnya löftena om ett år och då blir det väl ännu fler presenter. Men "alla andra kommer ge presenter nu" säger dom.

Hjälp!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-02 09:31
    Kom förresten på att vi måste betala för middagen själva efter själva vigseln. Dessutom.

• Svar på tråden Har inte råd med bröllopspresent. Hur gör jag? *hjälp* :(
  • SnyggSlampan

Samla ihop bilder på dom två samt enskilda på din vän o gör något fint album åt dom.. Kostar inte många kronor

Zchimla .. Min alldeles egna vackra slampiga flickvän
  • Anonym

Säger DE att de vill ha presenter nu??? Otroligt girigt och ouppfostrat!
    Bröllopspresenter är GÅVOR och är inget man kan KRÄVA!

Ett hemgjort presentkort, där du bjuder på middag på ett givet datum i framtiden. Eller kanske några barnvaktskvällar om de har barn räcker bra!

Jag skulle tacka nej till ett bröllop där brudparet KRÄVDE presenter för en dyr summa pengar!

• Anonym (TS)
    SnyggSlampan skrev 2008-11-01 21:49:08 följande:
    Samla ihop bilder på dom två samt enskilda på din vän o gör något fint album åt dom.. Kostar inte många kronor
    Jag har ju bara 200kr utöver mat. Och det är inte mycket pengar jag lagt undan till mat. Då måste jag ju framkalla och köpa album liksom.. Det kostar pengar det också.
  • Ina Scot

Räknar dem med att de ska få en present och säger det till dig?
    Vet de om din situation?

• arkeologitjejen

Du kan ju alltid ge dem något som inte kostar pengar. Skriv hur mycket de betyder för dig, ge dem tex presentkort på tjänster som barnpassning, "jag lagar en fin middag och tar sedan hand om barnen" eller något annat i den stilen och se dessutom till att berätta för vännen innan att du vill ge en lite annorlunda present som inte kostar pengar och att det inte är av snålhet utan därför att du gärna vill ge henne något, men att du helt enkelt saknar pengar. Hon vet väl hur du har det och då borde hon förstå.

Mamma till Linnea, född mars 2008.
  • denna där

Det är din bästa kompis som gifter sig skriver du. Då är han nog medveten om din situation som den är och är han en bästa kompis så kräver han att du inte köper någon som helst bröllopsgåva till dom.

• Anonym (TS)

Dom har inte regelrätt sagt rakt ut att dom vill ha presenter, men jag har frågat "är det nu ni vill ha presenter eller när ni förnyar löftena?". Svaret blev att det är nu.
    Min svägerska är väl medveten om hur knapert jag lever och snålar med allt, därför hade jag önskat att hon sagt att jag inte behövde köpa någonting...

Jag har dessutom blivit tillfrågad att fotografera (amatörfotar en del) under bröllopet och tackat ja. Så jag hjälper ju faktiskt till, gör dem en tjänst.

• SnyggSlampan
    Anonym (TS) skrev 2008-11-01 21:51:05 följande:
    Jag har ju bara 200kr utöver mat. Och det är inte mycket pengar jag lagt undan till mat. Då måste jag ju framkalla och köpa album liksom.. Det kostar pengar det också.

Album kan man göra själv. Jag gjorde mitt album o de kostade 50 kr, Bilderna frågar man efter eller kanske redan har. Presentsnören har man i regel hemma.

Det man kan behöva är: papper, klistermärken ( Hjärtan ) Snören o en silver penna.

Har du något hemma? Jag e ju miss samla på mig allt som går

Zchimla .. Min alldeles egna vackra slampiga flickvän
  • denna där
    Svar på #7
    Anonym (TS) skrev 2008-11-01 21:54:09 följande:
    Dom har inte regelrätt sagt rakt ut att dom vill ha presenter, men jag har frågat "är det nu ni vill ha presenter eller när ni förnyar löftena?". Svaret blev att det är nu. Min svägerska är väl medveten om hur knapert jag lever och snålar med allt, därför hade jag önskat att hon sagt att jag inte behövde köpa någonting...Jag har dessutom blivit tillfrågad att fotografera (amatörfotar en del) under bröllopet och tackat ja. Så jag hjälper ju faktiskt till, gör dem en tjänst.
    PERFEKT bröllopsgåva!

Själv fick jag bröllopstårtan i present av svägerskan som är konditor!
  • Anonym (TS)
    SnyggSlampan skrev 2008-11-01 21:54:18 följande:
    Album kan man göra själv. Jag gjorde mitt album o de kostade 50 kr, Bilderna frågar man efter eller kanske redan har. Presentsnören har man i regel hemma. Det man kan behöva är: papper, klistermärken ( Hjärtan ) Snören o en silver penna.Har du något hemma? Jag e ju miss samla på mig allt som går
    Saken är ju den, att jag flyttade till en ny stad för bara 6 månader sedan så allt sådant gjorde jag mig av med då. Jag har skrivarpapper. Men inget bläck i skrivaren.. Har verkligen inga snören, eller klistermärken.
Svar på tråden Har inte råd med bröllopspresent. Hur gör jag? *hjälp* :(