• Kalia

Luktar blä i vasken!

Det har sedan några dagar tillbaka börjat lukta illa i vasken i köket. Det kommer från avloppet tror jag. Nu börjar det bli så illa att man känner at det luktar blä redan då man kliver innanför dörren till lägenheten.

Har provat med att hälla kokande vatten i o att göra rent med vanligt VIM/JIF eller vad det heter. Men det går inte att öppna o rengöra innuti.

Vet inte vad jag ska göra...
    Tips o idéer ?

• Svar på tråden Luktar blä i vasken!
  • Taggtroden

Går det inte att öppna och rensa rören? :O Låter konstigt... prova annars med att hälla i bakpulver och ättika.

• Brittan

Det finns medel att köpa som tar bort fett och levande organismer som finns i avloppen. Kommer ej ihåg vad medlet heter, men det brukar gå att köpa inom fackhandeln som säljer städmaterial. Sen finns det ett medel som heter Sanér och det tar bort dålig lukt från avlopp, men då kan det vara en fördel att ha fått bort det som orsakar lukten innan saner hälls i avloppet.

• mimmi 1

Jag fick bort dålig lukt så här...
    hällde ner 2 dl perstorp ättika (24%) i vasken, sedan hällde jag ner en hög med bikarbonat... det fräste o bubblade jättelänge, så fick det stå i ett par timmar, sen hällde jag över kokande vatten i flera omgångar efter varann, och lukten försvann...

en kompis gjorde samma sak, men hon fick göra om proceduren två gånger, hpon hade väl större propp än vi hade kanske...

ättika o bikarbonat är jättebra även till golvbrunnarna... har aldrig haft så rena o fina sen jag började med det knepet...

• isisisis

Du borde kunna göra rent genom att skruva av vattenlåset.
    Märkligt om det inte går!

Om det blir stopp måste ju även rörmokaren kunna skruva av och göra rent!

Jag har idag själv gjort rent i vattenlåset till handfatet på toan.

Massor med svart skit!

Nu luktar det bättre

• mimmi 1

Ja, naturligtvis är det, det allra bästa, att rengöra vattenlåset... men för att det ska räcka jättelänge sen, så kan man köra ättika-bikarbonat, nån gång omsänder, då blir det inte lika fort tätt

Och så är det ju snabb-varianten på propplösare, när man inte riktigt har tid eller lust att göra grovjobbet med vattenlåset

Svar på tråden Luktar blä i vasken!