• 700523

Julklappar till dagispersonal??

Ser att många här på fl köper ( eller gör ) julklappar till barnens dagisfröknar. Är det nåt ALLA gör, som man bör göra??
    Dottern har börjat dagis nu i höst så vi vet inte riktigt hur man gör med sånt till jul.

Och OM det är så att man borde göra det, vad ska man ge i så fall??

• Svar på tråden Julklappar till dagispersonal??
  • solskina

Det brukar vara en insamling till lucia.
    Det är oftast någon hurtig person som tar tag i det.
    våra fröknar har fått, sådana här presentpåsar med olika te´r.
    Finns även med cholkad mm.
    sist fick dom presentkort till en pub i stan så att dom kunde gå ut och äte tillsammans. Mest uppskattad tror jag.

• 700523

fler erfarenheter av presenter vid juletid till dagispersonal??

• Fjuppan

På vår förskola samlade vi in pengar och köpte regnskog ett år. Ett annat år skänkte vi pengarna till sos barnbyar. När man gör så får man ett fint diplom/värdebevis. Det ramade vi in och gav till personalen efter Luciafirandet. De fick också varsin julblomma! Det blev enormt uppskattat så det blir troligtvis något liknande även i år.

• Tant Green

Det är absolut inte alla som ger julklappar till personalen, men det är ju ganska vanligt (jag skulle aldrig våga låta bli eftersom min mamma som är gammal förskollärare skulle bli så arg på mig då ). Vi brukar ge lite hemlagat julgodis eller något annat som går att äta eller dricka eller göra av med på annat sätt (så att de slipper ha hela garderoben full med prynadssaker och liknande efter några år )

• LiL

Jag tror inte att 'våra' dagisfröknar får ta emot julklappar o dyl. av enskilda barn/familjer.

• Busbellan
    LiL skrev 2008-11-02 18:46:22 följande:
    Jag tror inte att 'våra' dagisfröknar får ta emot julklappar o dyl. av enskilda barn/familjer.
    Får de inte det? Trodde jag alla fick

Det bästa vi kommit på att ge till personalen var nog det de fick i sommarpresent i somras. De fick en varsin pocketbok och lite choklad.
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Flygfotogen

Jag förväntar mig absolut inte någon present. Skulle jag få en så skulle jag bli mest glad om det var ett bidrag till välgörande ändamål som t ex rädda barnen eller SOS barnbyar. Något för barn som har det svårt. Eller om förskolan har ett fadderbarn så kanske ett bidrag dit. Jag känner dock inte att det är nödvändigt med presenter. Alla har inte råd och det är så trist om det blir press på det.

• singstar76

Jobbar som personal i barnomsorgen och det brukar ofta vara så att man som personal får en blomma, ljusstake eller något litet runt jul, ibland från enskilda familjer och ibland gemensamt från hela barngruppen.

Detta är naturligtvis jättetrevligt men inget jag kräver och känner att jag tycker att "föräldrar borde göra". Tanken med detta (hoppas jag) är att familjerna tycker att man gör ett bra jobb och vill visa sin uppskattning lite extra. Hoppas ingen gör det bara för att man tror att man måste och känner sig tvingad.

Jag har fått allt möjligt:
    Nyckelringar
    ljusstakar
    vaser
    blommor
    gosedjur
    hembakt godis
    köpt godis
    bilder på barnen

Edward 071006 - mammas mysgroda
  • tjenixen
    LiL skrev 2008-11-02 18:46:22 följande:
    varför skulle de inte få det? Nyfiken. Har aldrig hört talas om att personalen inte får ta emot presenter vare sig i förskola eller skola nämligen. Kul att få höra bakgrunden till det beslutet tänkte jag.
  • tjenixen

Vi brukar alltid ge någon present enskilt just för att visa att vi uppskattar personalens arbete. I år är det 9 pedagoger sammanlagt tror jag med frita, förskoleklass och förskola där mina yngsta går.
    Vi har gett:
    blommor med eller utan vas
    ljuslyktor
    scrappade tändsticksaskar
    ljus
    pepparmyntaplantor från egen trädgård
    julgardiner fick 5årsgruppen förra året av oss

Funderar på vad vi skulle kunna fixa i år till hela avdelningen istället för att ge var och en men har lite idétorka.

• lurksmulan

Vi har gett någon gång, ibland inte. Allt beroende på om vi kommit ihåg.
    Jag vet att vi gav doftljus nåt år, lite lagom stort.
    Sen hade jag visioner av att göra pepparkaksbiscotti förra året, men vi åt upp de själva.

En stor kuk är en klen tröst i ett fattigt hem
  • Rebubblan

Kul tips på 'fröken-present' jag fick av en kompis i USA: Snögubbe soppa. Man tar en fin julig mugg och i den stoppar man oboy pulver (finns i portions påsar), marshmallows (snöbollar) och några choklad linser (ögon och knappar). Man kan lägga till en sked eller nåt om man vill och knyta om genomskinlig plast och ett snöre.

• pandyb

Arbetar också i förskola, och visst det är uppskattat med presenter vid jul och sommar men absolut inget nödvändigt...

Det bästa som vi har fått nåt år är en korg med vin, öl, glögg, pepparkakor, lussekatter, knäck och is choklad Alkoholhalten är nog egentligen inte "okej" med MYCKET uppskattat hos ALLA fröknar (På sommaren fick vi lite mer sommarinspirerad korg med ölkorv, cider, grillkorv, picknick filt)

Har bara arbetat i åtta år, och har redan fått ett överfullt skåp med ljuslyktor, ljusstakar mm... det är tanken som räknas men ljus har vi alla redan för mycket av! Bättre med en blomma isf tycker jag

Svar på tråden Julklappar till dagispersonal??