Hjälp, min 10-månaders har börjat sova på magen...
Min lilla dotter har tidigare alltid sovit på rygg eller på sidan men har nu börjat rulla över på mage, jag är orolig att hon ska drabbas av plötslig spädbarnsdöd. Har ni några tips?
Min lilla dotter har tidigare alltid sovit på rygg eller på sidan men har nu börjat rulla över på mage, jag är orolig att hon ska drabbas av plötslig spädbarnsdöd. Har ni några tips?
Förr eller senare kan man inte göra så mkt åt att de sover på mage. Vet inte när risken för plötslig spädbarnsdöd minskar.
Vår Milea (8,5 månad) har sovit på mage i flera månader. Hon trivdes bäst så och blev skitsur när man vände henne. Jag vet ytterst lite om plötslig spädbarnsdöd, men är inte risken större när dom är betydligt mindre än 10 månader?
Kan hon lyfta huvudet/överkroppen från underlaget så är det inte så stor fara med att hon sover på mage. Hon är så pass stor nu att risken för psp har minskat rejält. Är du jätte orolig kan du införskaffa ett andningslarm (finns lite överallt att köpa).
som hon kan rulla runt och flytta huvudet själv så hade jag slappnat av.
ja hon kan lyfta huvudet och rulla runt själv, fast när hon ligger i sin säng tycks hon inte ha fattat hur man rullar tillbaka ;) men det lär hon väl sig, tills dess får jag flytta henne. Vet inte heller så mkt om psd men får leta runt lite då. Tack för era svar!
När de är gamla nog att rulla över så är de gamla nog att klara att sova på mage.
Plötslig spädbarnsdöd förekommer knappt efter 6 månaders ålder dessutom - så var lugn :)
När de vänder sig själva så kan man låta dem ligga kvar på mage, annars får man springa och vända hela tiden och jag tror att det stör barnen ganska mycket i sömnen. De vill ju sova på mage.
Vår son har sovit på mage sedan han var ca 9 månader (är 11 månader nu) och innan dess sov han på sidan sedan han var ca 5-6 månader. Det är hans eget val och då har vi låtit honom sova så.
Nu vet vi att han vänder runt direkt så nu lägger vi ner honom på mage så slipper han det böket.
Risken för psd är väl störst upp till 6 månaders ålder. Skulle nog inte oroa mig för det Har själv en 10 månaders
Har du en kudde så kan du ju ta bort den men jag säger som de andra. Kan dom vända sig själv är det inte mycket att göra
Min son sov på magen från 5-6 månaders ålder, blev jättearg om jag vände honom.