• Laromssim

Språk

Hur hade ni gjort om tex ena paret kommer från Bosnien men är uppväxt i Tyskland (Kan alltså lika bra bosniska och tyska)

Träffar sedan i Sverige
    nån som är från Libanon men som talar oxå franska

Vilket språk hade ni pratat med barnet då??

Jag är mest nyfiken?

• Svar på tråden Språk
  • Boel1

Prata det språket där ni har mest "känslospråk", det som känns mest naturligt för er, men var konsekventa med var sitt språk, annars blir det förvirrande för barnet. Sen kan ni prata ett språk med varandra, eventuellt svenska om ni inte har någon annan som pratar svenska med ert barn!

• Laromssim

Alltså hemma hos oss så pratar jag bara Bosniska! Eftersom jag kommer därifrån och har familj där.

Min man pratar bara arabiska med henne av samma anledning.

Och svenska lär hos sig på dagis!

MEN nu kan jag jo likabra tyska som bosniska och han lika bra franska som arabiska... Så jag undrar finns det någon som talar typ flera språk med sitt barn. Typ mamma 2 språk o pappa 2? Jag är mest nyfiken =) Hur det fungerar. OM barnet inte bli förvirrad`?

• A l m A

min granne är dansk och pratar danska med sonen, frun är thai och pratar thai med pojken, mellan sig när de är alla tre är det endast engleska som gäller då han inte kan thai och hon inte danska. på dagis lyssnar pojken på svenska och det verkar som om han hänger med vad de säger till honom på alla språk. Dock verkar svenskan ligga närmast om hjärtat, kanske pga omgivningen.

//jag är oxå bosnisk ;)

Svar på tråden Språk