• meic

Hund som kissat på sig i sömnen?

Suck... känns som om det alltid är nått fel på vår lilla goding.
    Inatt vaknade jag av att han kräktes i sängen, och sen upptäckte jag att han hade kissat på sig i sömnen också!! Och kissat inne en gång i vardagsrummet.
    Känns inte helt normalt.

Han har haft uvi en gång när han var valp redan, men då betedde han sig inte såhär.

Är detta normalt och bara jag som är hönsmamma? Hoppas på det...

(Han är 1 år gammal.)

• Svar på tråden Hund som kissat på sig i sömnen?
  • solskina

Han kan ha epelepsi.
    Bäst du kollar upp det med veterinären. det finns medicin att få.

• meic
    solskina skrev 2008-11-02 09:26:20 följande:
    Han kan ha epelepsi.Bäst du kollar upp det med veterinären. det finns medicin att få.
    epelepsi? vad ger det mer för symptom?
  • solskina

Det finns ler vaianter och det beror på var i hjärnan det knölar till sig. Små anfall sitter på balansen ,frånvaro i blicken. ramlar eller vinglar till. sedan är den över. större anfall är att tappa kontrollen över kiss, krampa, bli aggresiv,somna.

Det är så olika från hund till hund. Men det är inte normalt att en frisk hund kissar på sig.

Jag har visligen haft en pappis med hjärtfel och hon kunde inte hålla urinen.

Jag tror inte att det har med uppfostran att göra i viket fall utan du måste söka för problemet.

• meic
    solskina skrev 2008-11-02 10:15:19 följande:
    Det finns ler vaianter och det beror på var i hjärnan det knölar till sig. Små anfall sitter på balansen ,frånvaro i blicken. ramlar eller vinglar till. sedan är den över. större anfall är att tappa kontrollen över kiss, krampa, bli aggresiv,somna.Det är så olika från hund till hund. Men det är inte normalt att en frisk hund kissar på sig. Jag har visligen haft en pappis med hjärtfel och hon kunde inte hålla urinen.Jag tror inte att det har med uppfostran att göra i viket fall utan du måste söka för problemet.
    ok, tack!
    Tidigare så har han haft problem med bakdelen då han tappat styrseln och blivit som förlamad etc, men detta härledde vi till en gång då han gjort sig illa för det kom precis i samband med det och har inte kommit tillbaka nu (vi låter honom inte gå i trappor alls nu för tiden och då håller det sig borta) DÅ tänkte vi att det kanske var nått sånt först, men eftersom det hållt sig borta så har vi absolut trott att det var en neurologisk skada till följd av då han gjorde sig illa.

Ja jag får ringa vet och se vad de säger.
  • HubertH

Jag skulle misstänka urinvägsinfektion framför epilepsi! Ett enkelt urinprov hos veterinären ger svar om det är urinvägsinfektion. Kastrerade hundar, främst tikar, kan bli inkontinenta efter kastrering. Det finns även behandling för detta.

Hoppas det ordnar sig.

• iii

Jag tänker också på någon sorts anfall (epilepsi) eftersom han både kräktes och kissade på sig. Men det finns säkert många skäl, boka tid hos veterinären så fort som möjligt.

• meic
    iii skrev 2008-11-02 17:38:32 följande:
    Jag tänker också på någon sorts anfall (epilepsi) eftersom han både kräktes och kissade på sig. Men det finns säkert många skäl, boka tid hos veterinären så fort som möjligt.
    jag vet ju inte om han gjorde det samtidigt, men att han gör bägge gör ju att man undrar. han har knappt druckit sen igår heller så jag har gett honom väldigt blöt mat istället för att försöka kompensera lite
  • DalaPetra

Vår tax har diskbråck och kan inte alltid hålla tätt så nån gång ibland händer det en olycka här hemma på lite olika ställen.
    Det är nåt vi får leva med och oftast så säger han till men är det kris så går han även på toalettmattan eller på en tidning vi lägger ut.

Kom bara och tänka på det när du skriver om händelsen med att han tappade styrseln i bakdelen.

Hoppas det går bra hos vet och att ni får svar på det ni behöver.

• meic
    DalaPetra skrev 2008-11-02 18:06:16 följande:
    Vår tax har diskbråck och kan inte alltid hålla tätt så nån gång ibland händer det en olycka här hemma på lite olika ställen.Det är nåt vi får leva med och oftast så säger han till men är det kris så går han även på toalettmattan eller på en tidning vi lägger ut.Kom bara och tänka på det när du skriver om händelsen med att han tappade styrseln i bakdelen.Hoppas det går bra hos vet och att ni får svar på det ni behöver.
    Tack! Ja de har röntgat hela ryggen och hela bakdelen utan att hitta något synligt, så därför trodde de att det var neurologiskt.

Tack för alla era svar!!
Svar på tråden Hund som kissat på sig i sömnen?