• mystiska mamman

Proteinpulver, hur blandas???

Jag har en hel del proteinpulver hemma
    som jag nu tänkte börja använda, dock är det
    överfört i andra burkar och jag har inte en susning om
    hur jag ska blanda det. Hur mycket vatten o hur mycket pulver som behövs vill säga.
    Någon som vet här kanske?

• Svar på tråden Proteinpulver, hur blandas???
  • Maddisen80

du hade väl twinlamb,gå in och kolla på twinlab hemsida för de är olika från pulver till pulver
    mystiska mamman skrev 2008-11-02 09:57:29 följande:

Jag har en hel del proteinpulver hemmasom jag nu tänkte börja använda, dock är det överfört i andra burkar och jag har inte en susning omhur jag ska blanda det. Hur mycket vatten o hur mycket pulver som behövs vill säga.Någon som vet här kanske?
  • Oliner

Står det inte på förpackningen eller medföljer det inte skopa, annars testa ca en 1/4-dels dl till en halv dl och blanda med vatten, vattenmängd spelar mindre roll, desto mindre vatten desto tjockare blir det, testa dig fram.

Jag är kille och jag tar ungefär 1/2 dl till 1 dl pulver, blandar med ca 3-5 dl vatten.

• Maddisen80
    Svar på #3
    oliner hon visste inte vart hon hade förpackningen ,hon har lagt de i burkar och kastat förpackningen
  • Oliner
    Maddisen80 skrev 2008-11-05 20:43:16 följande:
    Svar på #3oliner hon visste inte vart hon hade förpackningen ,hon har lagt de i burkar och kastat förpackningen
    Ja se det stod det ju missade det,

Men ta då som jag skrev ovan, ca 1/4-dels dl till en 1/2 dl, lite beroende på hur stor du är och hur mycket du tränar osv. och till vattenmängd ellevad du nu blandar det i så testa dig fram till den konsistens du vill ha.
  • BadMan

Om det är ett proteinpulver så är det säkerligen gjord på vassle som är ett snabbt mjölkprotein.

Nu vet jag inte vad din tanke är bakom proteinanvändandet så jag gissar :

Till träningen : Ett proteinintag direkt innan, och direkt efter ett träningspass är en utmärkt idé. Här är proteinsyntesen kraftigt förhöjd. Blandas här med vatten för snabbast möjliga upptag. En vanlig "dos" är 60-80g pulver där du drar i dig halva mängden direkt innan och andra halvan direkt efter passet.

1dl väger ca 30-37 gram (beroende på proteintillverkare)och ger ca 24g protein då det ofta är 80% protein/100g pulver.

Till mellanmål mm : Går bra att ta proteintillskott om du får i dig för lite protein ifrån din övriga kost. Totala proteinintaget per dag bör ligga runt 1,5-2,5g protein/Kg. (Alla proteinkällor inräknade). Över 2,5g/Kg är att elda för kråkorna.
    Det går utmärkt att blanda pulvret med mjölk, vatten eller vad du vill. Vassle är ett snabbt protein, om du äter någonting samtidigt får du ner upptagshastigheten på proteinet vilket är bra (förutom i direkt samband med träning som sagt).

Obs! Låt inte en färdigutblandad drink stå en längre tid!
    Bakterier vaknar till liv när de blir blöta och protein är mums-mums för bakterier som börjar dela på sig och producera gifter.

Blandar du direkt innan träningen och träna 60 - 90 minuter så är det säkert. Inget kommer att hända med varesig proteinet eller bakterierna.
    Men ! men låt inte drinken bli äldre.

• ric69

Jag har en hel del proteinpulver hemmasom jag nu tänkte börja använda, dock är det överfört i andra burkar och jag har inte en susning omhur jag ska blanda det. Hur mycket vatten o hur mycket pulver som behövs vill säga.Någon som vet här kanske?
    Proteinpulver är en färskvara, så se till att burkarna inte har varit i skafferiet allt för länge!
  • Maddisen80

hejsan hur ä läget med dig då

Oliner skrev 2008-11-06 08:08:32 följande:
    Ja se det stod det ju missade det, Men ta då som jag skrev ovan, ca 1/4-dels dl till en 1/2 dl, lite beroende på hur stor du är och hur mycket du tränar osv. och till vattenmängd ellevad du nu blandar det i så testa dig fram till den konsistens du vill ha.
  • BadMan
    ric69 skrev 2008-11-06 21:13:25 följande:
    Proteinpulver är en färskvara, så se till att burkarna inte har varit i skafferiet allt för länge!
    Är det i en väl tillsluten förpackning och står mörkt, svalt och tort håller själva proteinet i många år.

Det som försämras först är aromerna som försämras snabbare efter att man har öppnat förpackningen.

2 år bör aromerna hålla i sig, proteinet håller betydligt längre så länge man förvarar det rätt.
Svar på tråden Proteinpulver, hur blandas???