• Anonym (HJÄLP)

    Komplikationer efter galloperation!

    Skulle vilja att någon och gärna flera delar med sig av era erfarenheter hur ni har haft det efter era galloperationer och hur ni mådde, komplikationer, typ av operation osv.

  • Svar på tråden Komplikationer efter galloperation!
  • FH Mamma

    jag tog bort min i samband med en magsäcksoperation.
    Jag hade öppet snitt pga magsäcksopen men hade jag bara tagit bort gallblåsan hade jag nog fått titthål.
    Öppen op känns rätt bra i 2 veckor hade jag ont men titthål gör bra mycket mindre ont man är nog mer bara öm.

  • Anonym (HJÄLP)

    Är det gallstensoperation du menar? Isåfall kan jag berätta om mina erfarenheter, men vet inte om det är et du menar!
    [/citat]

    Ja det är det som jag menar, skriv gärna om det!

  • FrökenFreja

    Jag gjorde en gallstensoperation för.. vad är det, 7 år sedan tror jag.
    Det var en titthålsoperation och jag blev lite öm efteråt, men hade inte ont speciellt länge. Var sängliggande ett par dagar och tog det lugnt.
    Men gallstensanfallen var tusen gånger värre än hur jag mådde efter operationen!
    Råkade inte ut för några komplikationer, och idag syns knappt de små ärren.


  • Tiitu

    Tänkte ge lite liv i en gammal tråd. Jag titthålsopererades den 12e okt för 5 dagar sedan. Efter op var allt frid och fröjd, var uppe och gick samma dag och flyttades till avdelningen från uppvak. När vi kom till avdelningen och jag skulle kissa så gick en sköterska med mig, jag svimmade sittandes på toalettstolen. De upptäckte att det hade läkt blod invändigt och beslöt att operera mig igen samma dag. När de la mig på britsen trodde jag att jag skulle dö av smärta. Men blev strax sövd. När jag vaknade hade jag väldigt ont och fick smärtlindring investerat. Den tålde jag inte och pulsen rusade iväg med högt blodtryck och jag gick in i någon psykosliknande grej, hallucinationer osv. Det varade i 10 min. Jag har haft sjuka smärtor efter dessa operationer och fått mycket smärtlindring. Morfin liknande injektioner, men nu i tablettform. När smärtlindringen går ur går det inte att beskriva smärtan. Men jag har också en muskelsjukdom i grunden som kan orsaka smärtorna, jag vet inte och ingen annan heller eftersom sjukdomen är så ovanlig. Men jag har ätit som vanligt men mycket mindre portioner .

    OBS detta är min erfarenhet, det är bara 5 dagar sen jag opererades och i normalfall är det inte så här.

  • Tiitu

    Jag kan nu meddela att det är mycket bättre. Jag har fortfarande ont ibland, men bara där dränen suttit.

    Jag har slutat äta oxynorm som jag skulle ta vid behov. Jag gick ett par 100 meter igår och har lite ondare idag, men igår hade jag inte så ont. Det går åt rätt håll.

    Jag äter lite mer och har börjat prova lite fetare mat som ost eller salami och Bregott på mackorna.

    Jag äter fortfarande Alvedon 4 gånger per dygn och targiniq 2 gånger per dygn, men ska börja ta bort en targiniq per dygn på måndag (i övermorgon), eller gå "Cold turkey", om jag inte skulle få fler utskrivna på recept. Jag fick migrän för att jag trappade ner för snabbt när jag kom hem.

    När jag fortfarande la till en oxynorm per dygn så var jag yr och kunde inte fokusera men ögonen på TVn eller mobilen. Så det är skönt att ha slutat med den.

    Frösta gångerna jag gick utomhus var jag yr, igår, men det är jag inte idag, så det är bara att bli van, verkar det som.

    I

  • Anonym (E)

    Gjorde en gallstensoperation för några år sedan, titthålsoperation. Fick inga komplikationer, men i nästan ett år efter op fick jag springa på toa så fort jag ätit fet mat men det gick över med tiden.

Svar på tråden Komplikationer efter galloperation!