• tov

kan man äta blodpudding om man är gravid?

kan man äta blodpudding om man är gravid?

• Svar på tråden kan man äta blodpudding om man är gravid?
  • Thursday

Faktum är att det är rekommenderat att göra det eftersom det är så högt järninnehåll. Min BM tyckte att jag gärna fick äta det tre gånger i veckan eftersom jag inte vill ta järntabletter.

• LAV0LINA

Det har då jag gjort. Fast det var lika äckligt som vanligt

• Kaldorei

blodpudding e jättenyttigt! eftersom man ofta får dåliga järnvärden när man e gravid så är det skitbra med blodpudding =) Min mormor älskar blodpudding, så när jag var gravid åt jag det hos henne nästan 1 gång i veckan, fast jag e iofs inte så förtjust i det, men aja, hellre blodpudding än niferex =)

• liin84

Det är bra att äta blodpudding men min bm berättade att man inte ska drick mjölk till det stoppar kroppen att ta till sig allt järn.

• LAV0LINA

Juice är bra att dricka till blodpudding (inte så god mix kanske) men det gör att kroppen tar upp järnet bättre tydligen.
    Men som du säger gör mjölk att man inte tar upp järnet.

liin84 skrev 2008-11-02 13:58:22 följande:
    Det är bra att äta blodpudding men min bm berättade att man inte ska drick mjölk till det stoppar kroppen att ta till sig allt järn.
  • m1nn13

Jaaaa... mums! Ta C-vtamin till så ökar järnupptaget och du slipper sockret i apelsinjuice!

• JennyAV

Ja oh ja..innehåller mkt järn, som är bra både för dig och ditt barn:)

• LAV0LINA

Finns ju juice utan socker.
    Eller så kan man pressa apelsin till
    Blir lite torrt med blodpudding och en c-vitamintablett

m1nn13 skrev 2008-11-02 15:27:33 följande:
    Jaaaa... mums! Ta C-vtamin till så ökar järnupptaget och du slipper sockret i apelsinjuice!
  • Kaldorei

men man kan ju ha c-vitamin brus till som måltidsdryck :)

LAV0LINA skrev 2008-11-02 15:31:31 följande:
    Finns ju juice utan socker.Eller så kan man pressa apelsin tillBlir lite torrt med blodpudding och en c-vitamintablett
  • LAV0LINA

Ah, det kan man ju.
    *tänkte inte på det*

Kaldorei skrev 2008-11-02 15:34:30 följande:
    men man kan ju ha c-vitamin brus till som måltidsdryck :)
  • Thursday

Jag fick skriftlig information av BM om järnrik mat, och enligt den så är det skillnad på hemjärn, som finns i kött, och icke-hemjärn. Enligt den tabellen så gör det varken från eller till att äta C-vitamin för att öka upptaget av hemjärn. Däremot så är det som sagt så att mjölk, ost och kalcium minskar upptaget av hemjärn.

Men vill man ändå satsa så innehåller vitkål ordentligt med C-vitamin, och vad är godare än vitkållsallad till blodpuddingen?

• Jenniesmamma

Ja,det får man,jag kunde inte äta järntabletterna så jag vart rekomenderad att äta bla blodpudding för att hålla uppe mitt järnvärde som var lågt.

RIP Felix,älskade lillebror!
Svar på tråden kan man äta blodpudding om man är gravid?