• Agnez

Vi vill åka bort över jul! Fjällen!

Har någon firat jul uppe vid fjällen? (dum fråga va..!)
    Vi bor i småland men vill fira en vit jul med säkerhet.
    Tyvärr har vi inte den tjocka plånboken till att kunna beställa en "riktig" julfirande hotelvistelse. Hur långt upp måste vi åka för att vara säkra för att få snö? Någon som har gjort en sådan grej som vill dela med sig av sin upplevelse både bra och dåliga. Har läst lite grann om Kläppen och det lät jättemysigt..dock lite dyrt. Så jag tänkte kolla här om någon kan ge mig tips om vart vi kan vända oss osv...
    MVH
    /A

• Svar på tråden Vi vill åka bort över jul! Fjällen!
  • mia maria

Ja Sälen är väl egentligen inte snösäkert, mer än att om det är minusgrader så har de ju snökanonerna igång o det är iaf snö i backarna.
    Dock är fjällen svindyrt över jul o nyår, o mkt är redan bokat. Nyår är näst intill fullbokat - jag vet inte hur det är med julen, men det är inte särskilt billigt iaf.
    Kolla www.skistar.com eller googla på Sälen/Åre/Idre o stuguthyrning. Finns ju andra områden oxå, tex Lofsdalen.

• reb80

allt beror ju på vilka krav ni har.
    vill ni bara ha vit jul? eller ska ni ha massor med saker att göra runt om?
    Åker ni till "kända" ställen så självklart är det dyrt. men annars kan ni ju försöka komma till nåt ställe i "skogen" för att bara vara...

• Agnez

Jo..vi vill nog bara komma bort. Vi ska inte åka skidor eller något sådant. Helst åka pulka i alla fall...
    Jag har varit i kontakt med en hel massa privatstugägare. Men tyvärr så är man för sent ute.
    /A

• Redbit

Testa att höra med Abisko turiststation! Jag vet att de har familjevänligt julfirande varje år. Där kan man snacka om fjäll, snön är helt klart garanterad och det är sanslöst mysigt...

• mamma Linder

www.hasselasport.se/

Här var vi för 3 årsen,jätte mycket snö hade vi då och 25 grader kallt. Mysigt ställe.
    På julafton vad det filmvisning och dans kring granen mm
    Vi bodde inte på hotellet för det var så dyrt men stugorna var billiga.

• Agnez

Tackar för tipsen..
    Jag har kollat det mesta, mejlat en hel massa människor.
    Det lutar mot Sälen nu. Jag har lyckats efter myycket letande att hitta nån stackars ledig stuga till humana priser. Dock är problemet nu att en familj till vill följa med..hur lätt är det att hitta lediga stugor med minst 10 bäddar och någorlunda stor yta..(nja..vill inte bara ha 45 kvm att röra mig på med 8 ungar..) Nej..vi har bara två barn..( )
    Ska kolla vidare.
    Är det någon som vill hyra ut sin stuga till oss är det bara att mejla
    Eller andra tips (militärtält är lite kallt då..)
    /A

Svar på tråden Vi vill åka bort över jul! Fjällen!