• Sagalina

Hjälp, Han e jätte snorig, Vad göra??

Hej

Jag har en pojke som e 3,5 mån och han är jätte förkyld och snorig,men han har inge feber..hur ska jag göra för att få ut snoren från hans näsa? Det e första barnet så jag har ingen erfarenhet när det gäller det här..

• Svar på tråden Hjälp, Han e jätte snorig, Vad göra??
  • ludenben

nässug...koksaltlösning... droppa bröstmjölk i näsan...

• Sagalina

jag har saltlösning som jag köpt från apoteket förut,hjälper det isåfall hur? vart hittar jag nässug oxå på apoteket??
    Dessutom har jag slutat med att amma..har inte funkat alls.

• LillaZ

Ja, som någon sa, nässug... Finns till exempel näsfrida att köpa på t.ex babyproffsen eller så. Finns dåligt nog inte på apoteket. Om du droppar lite koksalt i näsan (finns pipetter på apoteket, eller så kan du göra själv. 1dl vatten plus ett krm salt. koka och låt svalna, såklart :)) någon minut innan så blir det inte lika obehagligt för barnet när du suger ut snoret. Har du inget koksalt kan du suga ut det ändå, för jag antar att det är mer obehagligt för barnet att inte kunna andas hela tiden än att få snoret utsuget den lilla stund det tar.

• PetraMunchen

Spruta in bröstmjölk i näsan. Låt honom suga ett litet tag, dra ut bröstet och tryck till.Det är effektivt. Sen kan du dra med en näsduk ovanpå eller ta tag och dra om det är segt. För snyta går ju inte, för övrigt ska man inte snyta barn i onödan då det är lätt att trycka ut förkylningen i öronen när man snyter sig.

• Queen70

Som sagt...Näsfrida räddade oss den gångna veckan när min egen i samma ålder blev förkyld. Pigg och ingen feber, men en massa segt snor som gjorde det svårt att andas och äta. Idiotiskt att de inte säljer den på apoteket, för gud vilken lättnad det blev för lillen när man sög ut snoret. Själv höll jag dock på att spy när det sörplade ut...uuuääääck....

• Evangeline72

Jag hade en sån där nässug som jag köpte på apoteket. Den funkade jättebra. Annars finns det näsdroppar till så små barn nu.

• Queen70

Jag behövde varken näsdroppar eller koksaltlösning...bara sluuuurrrrp med näsfrida :)

• logg81

Instämmer med övriga....
    Renässans (hur de nu stavar det) har mild och bra koksaltlösning, Finns på apoteket och det kan man ha i småkottars näsor. De har t.o.m nässpray till bebisar nu...
    En näsfrida rekommenderar jag starkt. Min kostade runt 80 kr. En fantastisk manick. Jag använder den på mej själv när jag e förkyld och det är ibland så man baxnar när man ser hur mye snor det verkligen får plats i en näsa....

Jag och Auleen - För varandra. Mot resten av världen.
  • ludenben
    Svar på #8
    men urk... vilken äcklig beskrivning...
  • logg81
    ludenben skrev 2008-11-02 16:50:17 följande:
    Svar på #8men urk... vilken äcklig beskrivning...
    vaa??? Det är ju sant.... Jag är lika fascinerad varjen gång, speciellt när det är dotterns näsa... Och det är bara snor....
    Jag och Auleen - För varandra. Mot resten av världen.
  • ludenben

ush och fy... snor är det värsta jag vet. Det äe nästan så jag spyr av bara tanken...

• Queen70

ja snor är skitäckligt..Kan hantera bajs kiss spya, men snor är överdjävligt...att då dessutom suga ut det med munnen som man göra med en näsfrida blev lite mycket för mig...haha

ludenben skrev 2008-11-02 17:26:45 följande:
    ush och fy... snor är det värsta jag vet. Det äe nästan så jag spyr av bara tanken...
  • Sagalina

okey tack för tipsen. Jag få nog ta å åka till apoteket och se om jag hittar nässug där spelar ingen roll vilken typ som har, om dom ens har och till imorrn får jag ta å använda Renässans som jag ahr hemma.

• SuPe76

lägg huvudet högt i natt, när hon sover, så är det lättare att andas (höj huvudändan på hennes säng, alt en kudde under madrassen om hon ligger hos er).

• Evangeline72

Näsfrida finns hos ex babyproffsen. Tror att apoteket har slutat med såna tyvärr

Svar på tråden Hjälp, Han e jätte snorig, Vad göra??