Affirmationer - För oss som vill jobba på vår självkänsla
Jag har spenderat större delen av mitt liv med att trycka ner mig själv, vara deprimerad och ha ångest för varje lilla misstag jag gör. Och vet ni vad? Nu är jag trött på att må dåligt! Nu ska jag ta tag i det och jag ska baske mig börja tycka om mig själv!
Jag har nu fastnat för en metod som går ut på att affirmera.
Det hela handlar om att mata sig själv med positiva mantran. Istället för att tänka en massa negativt om sig själv så väljer man ut ett par fraser som istället är positiva.
Reglerna är att affirmationerna inte får innehålla ord som "inte", och den ska vara formulerad som att det man säger redan är sant, alltså i nutid. Tex "jag älskar mig själv". Även om man inte tror på det själv än så är meningen att man efter en tids upprepningar faktiskt ska kunna ändra sina negativa tankemönster till att tro på det man ständigt upprepar.
Ni kan läsa mer om det här
www.kjellhaglund.com/livssituation.htm
Min tanke är att vi kanske kan följas åt i denna process? Hjälpas åt att formulera affirmationer. Vi kan även använda tråden till att bara upprepa våra mantran emellanåt och stötta varandra att hålla igång med det. Lättare att hålla igång det om man hjälps åt tänker jag
Lite frågor för att leda oss på vägen
Vad är det jag vill åstadkomma/ändra med mig själv?
Lämpligt mantra/affirmation för att uppnå det?
Själv vill jag slippa ångest och känna att jag inte duger om jag inte är perfekt. Använder just nu affirmationen "Jag är en bra person som förtjänar det bästa".