• Anonym

Affirmationer - För oss som vill jobba på vår självkänsla

Jag har spenderat större delen av mitt liv med att trycka ner mig själv, vara deprimerad och ha ångest för varje lilla misstag jag gör. Och vet ni vad? Nu är jag trött på att må dåligt! Nu ska jag ta tag i det och jag ska baske mig börja tycka om mig själv!

Jag har nu fastnat för en metod som går ut på att affirmera.
    Det hela handlar om att mata sig själv med positiva mantran. Istället för att tänka en massa negativt om sig själv så väljer man ut ett par fraser som istället är positiva.

Reglerna är att affirmationerna inte får innehålla ord som "inte", och den ska vara formulerad som att det man säger redan är sant, alltså i nutid. Tex "jag älskar mig själv". Även om man inte tror på det själv än så är meningen att man efter en tids upprepningar faktiskt ska kunna ändra sina negativa tankemönster till att tro på det man ständigt upprepar.

Ni kan läsa mer om det här

www.kjellhaglund.com/livssituation.htm

Min tanke är att vi kanske kan följas åt i denna process? Hjälpas åt att formulera affirmationer. Vi kan även använda tråden till att bara upprepa våra mantran emellanåt och stötta varandra att hålla igång med det. Lättare att hålla igång det om man hjälps åt tänker jag

Lite frågor för att leda oss på vägen

Vad är det jag vill åstadkomma/ändra med mig själv?
    Lämpligt mantra/affirmation för att uppnå det?

Själv vill jag slippa ångest och känna att jag inte duger om jag inte är perfekt. Använder just nu affirmationen "Jag är en bra person som förtjänar det bästa".

• Svar på tråden Affirmationer - För oss som vill jobba på vår självkänsla
  • Anonym (Troodels)

Vad kul med en sån här tråd!
    Jag har också precis bestämt mej för att bättra på självkänslan REJÄLT med hjälp av affirmationer samt allmänt byta tankemönster från negativt till positivt.

Jag är 24 år och har så länge jag kan minnas tryckt ner mej själv jämt och ständigt. Jag kan inte ta till mej beröm och komplimanger utan jag tror att folk säger snälla saker åt mej bara för att vara snälla och inte för att de menar vad de säger.
    Vill så gärna känna mej bra som jag är men det är svårt.

Det jag vill åstadkomma med förändringen är att kunna känna att jag duger som jag är och att jag inte är sämre än någon annan. KUnna vara lycklig i mej själv och bekräfta mej själv istället för att desperat försöka vinna allas gillande.

Jag tänker just nu:
    " Jag är värdefull och viktig. Jag duger jättebra precis som jag är"

• Anonym (m)

Hej!
    Här hoppar jag in också.

Min affirmation just nu är: Jag är trygg, jag kan göra precis vad jag vill och vad som än händer så löser jag det!

• Anonym

Jag vill också vara med. Är just nu inne i en negativ spiral. Måste ur detta. Påverkar både man och barn och jobb och fritid. Är trött på att känna mig så negativ och utsatt. Vill vara mig själv, men samtidigt arbeta med att ändra de sidor som jag inte gillar. Eller rättare sagt lägga till sidor jag vill ha och hoppas att de andra sidorna "försvinner". Är oerhört neagtiv och arg hela tiden.

Vet ej vilket mantra jag ska ta bara!

• Anonym (m)
    Anonym skrev 2008-11-02 19:27:49 följande:
    Jag vill också vara med. Är just nu inne i en negativ spiral. Måste ur detta. Påverkar både man och barn och jobb och fritid. Är trött på att känna mig så negativ och utsatt. Vill vara mig själv, men samtidigt arbeta med att ändra de sidor som jag inte gillar. Eller rättare sagt lägga till sidor jag vill ha och hoppas att de andra sidorna "försvinner". Är oerhört neagtiv och arg hela tiden.Vet ej vilket mantra jag ska ta bara!
    ta de sidorna du vill lägga till!
    tex: jag är stark, lycklig och positiv till livet! eller vad det nu kan vara du vill lägga till
  • Anonym

Va kul att fler var intresserade av detta

Visst är det jättesvårt att ändra ett invant tankemönster som man levt med hela sitt liv men jag tror verkligen på att det går med denna metod Jag försöker verkligen bryta varje gång mina negativa tankar kommer, och upprepa de affirmationer jag jobbar med för tillfället. Jag måste säga det högt för att överösta mina egna negativa tankar Känns konstigt att sitta och upprepa samma sak gång på gång för en själv, men det hjälper faktiskt för stunden. Jag har lyckats bryta min ångest på så sätt ett par gånger. Sen andra gånger lyckas man inte lika bra, men lite bakslag får man ju ha

Finns här någon som kanske kommit lite längre med denna metod? Som kan säga att den faktiskt har hjälpt på sikt?

• Anonym

Anonym (m) skrev 2008-11-02 19:29:14 följande:

ta de sidorna du vill lägga till!tex: jag är stark, lycklig och positiv till livet! eller vad det nu kan vara du vill lägga till
    Precis

Sen anonym inlägg 3, så tror jag att en del av det också är att acceptera ens mindre bra sidor. Man kan absolut jobba på att förbättra dom men negativa sidor har ju alla. Ingen är ju perfekt. Jag har tidigare försökt ändra just alla mina negativa sidor för att jag tänkte att sen när alla dom är borta (och jag är perfekt), ja då kommer jag må bra. Men det var ju mission impossible Så nu kämpar jag för att acceptera mig själv till fullo, med både bra och dåliga sidor.

Det kan förresten också vara ett förslag till affirmation: "Jag accepterar mig själv till fullo här och nu"
  • Anonym

Mina affirmationer (och som gärna vill tro på):
    Jag är en bra mamma.
    Jag är en bra livskamrat.
    Jag ser livet från den positiva sidan.

• Anonym (positiv)

Jag döpte mig: inlägg 3 och 7

• Anonym (positiv)

De säger att det är bra att avsluta dagen med att skriva ner ett par positiva saker som hänt under dagen samt vad man är tacksam för. Man kan även fundera på vad man ska arbeta vidare med imorgon. Hoppas ingen tar illa upp, men här kommer mina tankar:

Positivt:
    Jag och min man löste en situation tillsammans till det bättre.
    Jag har skrattat med min dotter.
    Jag har hittat länkar som kan hjälpa mig till en postiv vändning.

Jag är tacksam för:
    Att jag har en underbar dotter med envishet coh glimten i ögat.
    Att jag har en man som inte lyssnar på mina dumheter.
    Att min familj är frisk.

Morgondagen:
    Jag ska arbeta med mina svordomar som triggar mig till att bli ännu och onödigt arg.

• Anonym (m)
    Svar på #9
    Det var väl en jättebra idé!

Positivt:
    Det har varit underbart väder
    Jag har fått massa hushållssysslor gjorda

Jag är tacksam för:
    Att få vara med min sambo
    Att vi är friska
    Att en rolig ny vecka börjar snart

Morgondagen:
    Jag ska träna på att tänka positivt och att vända allt till sin fördel.
Svar på tråden Affirmationer - För oss som vill jobba på vår självkänsla