• MajaLarsson

kan mormor vara hemma för vård av barn?

Min ena son har vattenkoppor och då erbjöd hans mormor sig att vara hemma för vård av barn om det är möjligt. Är det det?

Var hemma i 2½ vecka med hans lillebror (som precis blivit frisk) och har missat massor i skolan så om min mamma kan rycka in och hjälpa till vore det guld värt!

Hur beräknas hennes ersättning ifall det är möjligt för henne att vara hemma med min son?

• Svar på tråden kan mormor vara hemma för vård av barn?
  • Krisselina

Ja, det går. Min mamma var hemma och vabbade med min brors-son förrut. Man får väl kontakta FK och fylla i en lapp bara

Lita alltid på din intuition
  • L G

hittar du inget om det på försäkringskassans hemsida?

• strojes

Om din mamma har ett jobb så får hon ta ut vård av barn för dina barn. Hennes ersättning beräknas på samma sätt som din fast på hennes lön förståss. Om hon inte har något jobb får hon ingen ersättning för att ta hand om ditt barn.

• MajaLarsson

okej, vad bra! Och snällt av mamma som VILL hjälpa mig!

Nu på höstlovet har hon tagit ledigt en hel vecka för att hitta på saker med barnen!

Hon har jobb och går inte i pension förrän om 20 år

• Zondra

Min mamma har varit hemm aoch Vabbat för mig flera gånger. Hon ringer in på morgonen och anmäler "Vård av sjukt barnbarn" bara. Vet inte om det heter så egentligen, men hon säger så i alla fall
    Sen får hon hem papper som hon ska fylla i, och sen skriver jag på papprena också och skicka in dem.

• Klant och Fjant

Har du ensam- elelr gemensamvårdnad?

För om du har CSN så är endast Du berättigad VAB om du har ensamvårdnad. Och då kan ingen annan få ersättning av FK.

Tyvärr...

• MajaLarsson

nä, vi har gemensam vårdnad. Hur funkar det då?

• Klant och Fjant
    MajaLarsson skrev 2008-11-02 18:43:41 följande:
    nä, vi har gemensam vårdnad. Hur funkar det då?
    Det är jag inte helt hundra på. Har själv ensamvårdnad om sonen, så har koll på den biten bara.
    Om pappan har jobb så kanske dom räknar på honom isf.
    För när man har CSN så är man inte berättigad VAB, det sköts ju via CSN då. Och eftersom man inte är det så kan inte heller någon annan ta ut VAB. Om man har ensamvårdnad.
    Fick veta det av FK när mormor var hemma med min son, hon fick ta ut en semesterdag.
    Han har infektionsastma, så man missar grymt mycket i skolan bara för att ingen annan kan stanna hemma med VAB.
  • MajaLarsson

okej, vi får höra med fk imorgon då helt enkelt... Tråkigt om det inte går! Men pappan har varit hemma och vabbat förut men nu kan inte han (jobbar på volvo och vill inte vara hemma om det går att lösa på annat sätt), då borde ju någon annan kunna vabba i "hans ställe" väl?

Svar på tråden kan mormor vara hemma för vård av barn?